چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس برنامه ریزی فرهنگی

خلاصه درس برنامه ریزی فرهنگی 8 سال 11 ماه ago #114871

در جهان معاصر، سازمان ها رکن اصلي جوامع هستند و شرايط مختلف زماني و مکاني، و نيز نيازهاي گوناگون انسانها، باعث ظهور و گسترش روزافزون سازمان ها و مؤسسات مختلف شده اند. سازمان هاي مختلف تقريبا در تمام شئون زندگي انسان امروزي، از هنگام تولد تا مرگ تأثيرگذار هستند. بديهي است که سازمان آنگاه مي تواند در به انجام رساندن مأموريت ها و رسيدن به اهداف خود موفق گردد که مديراني توانمند و کارآمد زمام امور آن را به دست داشته باشند؛چرا که مديريت مهم ترين عامل در تداوم حيات و استمرار موفقيت سازمان بوده و نقشي بسيار مهم و حياتي در رشد، بالندگي و پيشرفت سازمان بر عهده دارد.
در موفقيت و اثر بخشي مديريت، عوامل گوناگوني تأثيرگذارند که فرهنگ يکي از مهم ترين آنهاست. عوامل مختلف فرهنگي، تأثير عميق و انکارناپذيري در مديريت و ساخت گوناگون آن دارند، و در پي ريزي نظام مديريت مناسب براي سازمان ها در جوامع مختلف با فرهنگ هاي متفاوت، توجه به عامل مهم فرهنگ و تفاوت هاي فرهنگي، امري ضروري و اجتناب ناپذير مي نمايد.

مهارتهاي ده‌گانه مديران فرهنگي براي تحول و توسعه فرهنگي
براي توسعه فرهنگي رهبران، سياستگذاران و مديران فرهنگي نقش اساسي و محوري را به عهده دارند.
1. مهارت تفکر استراتژيک فرهنگي:
براي توسعه و تحول فرهنگي، لازم است پيش از اقدامهاي پراکنده به صورت استراتژيک، به تحول و توسعه فرهنگي نگاهي انداخت. در توسعه فرهنگي، مهارت تفکر استراتژيک مهمتر از مهارت مديريت استراتژيک است
2. مهارت مديريت تنوع فرهنگي
براي توسعه فرهنگي، نياز است مشترکات فرهنگي جامعه و يا سازمان شناخته شده، بر اساس آنها الگوي مناسبي طراحي شود.
3. مهارت هوش فرهنگي
هوش فرهنگي، با تمرکز بر قابليت‌هاي خاصي که براي روابط شخصي با کيفيت و اثربخشي در شرايط فرهنگي مختلف لازم است، بر جنبه‌اي ديگر از هوش شناختي تمرکز دارد. هوش فرهنگي بينش‌هاي فردي را در بر مي‌گيرد که براي انطباق با موقعيت‌ها و تعاملهاي ميان فرهنگي و حضور موفق در گروه‌هاي کاري چند فرهنگي، مفيد است.
4. مهارت رهبري فرهنگي
رهبران فرهنگي اثربخش از راه ساختن شخصيت خود، قابليت نفوذ در فرهنگ ديگران را انجام می دهند.
5. مهارت فضا سازي فرهنگي
با توجه به اينکه فرهنگ زير بناي هر کار بوده، شيوه زندگي مردم بدان وابسته است، مديران فرهنگي سازماني و جامعه بايستي قابليت ايجاد فضاي فرهنگي را داشته باشند.
6. مهارت کسب و کار فرهنگي
فرهنگ، زير بناي کسب و کار در سازمان و جامعه است، به عبارت ساده، فرهنگ نوعي کسب و کار است. هر کسب و کاري ادبيات ، قواعد و نظام خاص و حرفه اي خود را دارد، بنابراين براي رونق آن از اهل فن استفاده مي کنند.
7. مهارت مديريت جهاني شدن فرهنگي در بعد ملي
در جهاني شدن فرهنگي، جنبه هايي بررسي و مطالعه مي شود که در ارتباط مستقيم با انديشه و حس ملي‌گرايي،‌همفکري فرهنگي،‌همبستگي و وفاق سياسي ،‌وحدت ملي و هويت ملي ،‌تصويرسازي جهاني از فرهنگها و ملتها،‌ارتباط‌هاي ميان فرهنگي،‌اخلاق جهاني، هويتهاي خرد و کلان فرهنگي و تحولات ارزشي دارند،
8. مهارت تحليل فرهنگي
براي اينکه بتوان فرهنگ را توسعه داد، ابتدا بايستي مهارت تحليل‌گري تقويت شود. بدون تحليل نمي‌توان خلاقيت فرهنگي داشت.
9. مهارت انسجام سازي فرهنگي
يکي از مهارتهاي مهم مديران فرهنگي ايجاد يکپارچگي و انسجام فرهنگي در سازمان و جامعه است. براي اين کار لازم است مديران فرهنگي به سمت قوي کردن فرهنگ سازمان و جامعه حرکت کنند.
10. مهارت فني و تکنولوژيکي
يکي از مهارتهايي که موفقيت مديران فرهنگي را در دنياي فعلي تضمين مي‌کند، حمايتهاي مربوط به تکنولوژي اطلاعات است. پيش از به وجود آمدن مهارتهاي تکنولوژيکي تغيير پارادايم‌هاي ذهني در راه به کارگيري آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی