جمعه, 10 فروردين 1403

 



موضوع: پاسخ سوالات

پاسخ سوالات 9 سال 7 ماه ago #100014

سوال 1
برنامه ریزی، فرایندی برای رسیدن به اهداف است. بسته به فعالیتها، هر برنامه می تواند که بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد. برای مدیرانی که در جستجوی حمایت‌های بیرونی هستند، برنامه ریزی، مهمترین و کلیدی‌ترین سند برای رشد است.برنامه ریزی می تواند، نقش مهمی در کمک به جلوگیری از اشتباهات یا تشخیص فرصتهای پنهان بازی کند. برنامه ریزی به پیش بینی آینده و ساختن آینده تا حدودی قابل تصور کمک می کند. آن پلی است بین آنجایی که هستیم و آنجایی که می خواهیم برویم. برنامه ریزی به آینده می نگرد.

برنامه‌ریزی یا طرح‌ریزی یعنی اندیشیدن از پیش. متخصصین از زوایای متعدد برای برنامه‌ریزی تعاریف متعددی ارائه کرده‌اند که برخی از آنها از این قرار است:

تعیین هدف، یافتن و ساختن راه وصول به آن،
تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد،
تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده و یافتن و ساختن راه‌ها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند،
طراحی عملیاتی که شیئی یا موضوعی را بر مبنای شیوه‌ای که از پیش تعریف شده، تغییر بدهد.[۲]

برنامه ریزی، نوعی پدیده عینی اجتماعی است و خصوصیت های ویژه خود را دارد در عین حال، یک رویداد منحصربه‌فرد نیست که دارای یک ابتدا و انتهای مشخص باشد بلکه یک فرایند مستمر و دائمی و منعکس کننده تغییرات و در صدد رسیدن به اهداف است. در سازمان های پیچیده امروزی، بدون برنامه ریزی های دقیق، امکان ادامه حیات نیست و برنامه ریزی، مستلزم آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای آتی و پیش بینی شیوه مواجهه با آنها است.

سوال2
با سلام
بنده جزء مدیران پایه محسوب می شوم و علاقمند به داشتن پست مدیریت میانی هستم .زیرا هم در امور اجرایی و هم هماهنگی و نظارت تجربه دارم سطح عالی مربوط به مديراني است كه در نقش هاي اجرايي و عملياتي را گذرانده باشند. و از داتش زیاد و روابط عمومی قوی در ارتباط با سمت خود برخوردار باشتد.

سوال 3

شامل ساختاری و محتوایی است
ساختاری:

-رسمی بودن: اسناد و مدارک موجود در سازمان نشان دهنده اعتبار سازمان است
- تخصصی بودن: تقسیم کار به وظایف و فعالیتها
- سلسله مراتب اختیارات:
- هرفرد گزارش خود را برای چه کسی بیان می کند.
- حیطه نظارت هر مدیر چیست ؟
- داشتن استاندارد:داشتن روش یکسان و مناسب
- پیچیدگی : تعداد کارها و سیستم های فرعی که شامل :
1- عمودی : تعداد سطوح درسلسله مراتب
2- افقی: تعداد اشخاص که به صوردت افقی کار می کنند.و زیر مجموعه یک بخش می باشند.
3- فضایی: محلها و مناطقی که سازمان در آنجا شعبه دارد.
- متمرکز بودن: تصمیمات چگونه اتخاذ می شود.
- حرفه ای بودن : تخصص – تحصیلات و تجربه افراد
- نسبت های پرسنلی: به کارگیری افراد برای وظایف مختلف

محتوایی :

1- اندازه سازمان : بزرگی سازمان که از طریق تعداد افراد و کارکنان مشخص میشود
2- تکنولوژی سازمان: عملیات و روشهای تولید کالا و خدمات
3- محیط سازمانی: عوامل داخلی و خارجی که برسازمان اثر می گذارند.
4- استراتژی سازمان: هدف و شیوه های رقابتی سازمان که باعث جدایی یک سازمان از سازمانهای دیگر می گردد.
5- فرهنگ: مجموعه ای ازارزشها و بایدها و نبایدها و تفاهم هایی که افراد سازمان آنها را قبول کرده اند.


سوال 4
1- سازمان رسمی
2- سازمان غیر رسمی
سازمان رسمی :
ساختار از قبل وبصورت آگاهانه و بر اساس اهداف بوجود آمده واصول و قواعد کلی بنیان گذاری گردیده است.
ویژگی های سازمان رسمی :
1- فعاليتهاي سازماني جهت رسیدن به اهداف سازمان كاملاً مشخص و مُعيّن ميگردد
2- پست هاي سازماني مُعيّن میباشد
3- فعاليتها واحدها، قسمت ، دايره و غيره مشخص ميباشد .
4- انتخاب و استخدام افراد طبق ضوابط و معيارهايي خاص صورت میگیرد
5- تقسيم كار و شرح وظايف كليه اعضاء تدوين شده است
6- تعيين حدود اختيارات و اقتدار ، حيطه و قلمروي هر فرد مُعيّن و مُشخص ميباشد.

سازمانهاي غير رسمي :
براساس صفات وویژگی های مشترک عده ای بوجود ممممی آید واز قبل برنامه ریزی نشده

ويژگيهاي سازمانهاي غير رسمي :
1- اهداف سازمانهاي غير رسمي براساس خواسته هاي اعضاي سازمان شكل ميگيرد .
2- اهداف سازمانهاي غير رسمي كوتاه مُدّت ميباشد .
3- سلسله مراتب اداري و اقتدار سازماني ، درسازمانهاي غير رسمي جايي ندارد .
4- اختيارات بصورت امتياز به رهبران داده میشود .
5- اختياراتِ رهبرانِ سازمانهايِ غير رسمي ، ناشي از مقام و مقرّرات نبوده ، بلكه بصورت امتيازي به رهبران تفويض ميگردد .
6- سازمانهاي غير رسمي كوچك ميباشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی