پنج شنبه, 09 فروردين 1403

 



موضوع: خلاصه درس گزارش نویسی

خلاصه درس گزارش نویسی 9 سال 4 ماه ago #103874

جایگاه گزارش: گزارش وگزارش نویسی یکی از مهمترین بخش های کار مطبوعات است . گزارش سبب پیوند مخاطب با رسانه میباشد .
اهمیت گزارش : گزارش باید یا اگاهی رسان باشد یا غیر عادی وغیر منتظره باشد.ویا سرگرم کننده باشد .ویا حتی حسی .عاطفی .نکته ای وجلوه ای انسانی را درمخاطب برانگیزد که موجب پیدایش دید یا احساسی دراو شود.
تعریف گزارش: عبارت است از تجزیه و تحلیل یک مشکل یا پدیده اجتماعی، که از عمومیت و فراگیری برخوردار است.
تعریف گزارشگر: کسی است که حواس خود را به خواننده، شنونده و بیننده قرض می دهد. گزارش برای تکمیل و افزودن بر اطلاعات خواننده تهیه می شود و گزارشگر بیشتر به بیان نحوه و علت جریان واقعه می پردازد.
ویژگی های گزارش:
1. وحدت موضوعی
2. تشریح، توصیف و تجسم موضوع
3. تسلط و خبرگی کافی
4. ابتکار و خلاقیت های شخصی
5. اصل تناسب
6. پرهیز از قضاوت و داوری
تعریف عنصر تخیل: در گزارش عنصر تخیل تا جایی قابل استفاده و کاربرد آن مجاز است که در خدمت بیان واقعیت باشد به دیگر سخن، کمک تخیل حوادث و مسائل اجتماعی، در گزارش بازسازی و بیان می شود. در این صورت است که عمر مفید گزارش یعنی زمانی که گزارش، تازگی و حقانیت و کاربرد اجتماعی خود را حفظ می کند طولانی تر می شود.
کاربرد صفت در گزارش:
در روزنامه نگاری به طور کلی و در گزارش نیز باید حتی الامکان از بکار بردن صفت برای بیان خصوصیات شی یا فرد مورد نظر اجتناب کرد. مثلا در مورد خانه به جای اینکه کوچک و بزرگ بودن یا زشت و زیبا بودن آن را بیان کنیم، می توان از جهت مساحت، تعداد اتاق ها، میزان فضای سبز و ... را شرح داد و به خواننده اجازه داد که خودش تصمیم بگیرد.
مراحل تهیه ی گزارش:
1. یافتن سوژه( موضوع)
2. پرورش سوژه
3. گردآوری اطلاعات
4. تنظیم گزارش
مراحل یافتن سوژه:
1. دفتر سوژه
2. مطالب روزنامه ها
3. رسانه های دیداری و شنیداری
4. هنر خوب
5. شم خبری
6. تقویت حواس پنجگانه
مراحل گردآوری اطلاعات:
1. مشاهده میدانی
2. مطالعات آؤشیوی و تحقیقات کتابخانه ای
3. گفتگو با شاهدان عینی
4. گفتگو با کارشناسان
5. گفتگو با مسئولان
مراحل علمی تهیه گزارش مطبوعاتی:
1. انتخاب یا تبیین موضوع
2. مطالعه ابتدایی روی موضوع
3. گفتگو با مردم
4. نظرخواهی با کارشناسان
5. مشاهدات گزارشگر
6. گفتگو با مسئولان
تعریف لید: لید الزاما چکیده مهمترین مطلب یا خلاصه مهمترین قسمت گزارش نیست.اما باید این ویژگی را داشته باشد که خواننده را در نگاه اول به سوی متن گزارش بکشاند و انگیزه های لازم را برای خواندن ادامه مطلب در وی ایجاد کند. بنابراین لید کلید ورود مخاطب به متن گزارش است.
انواع لید در گزارش: 1. لید تاریخی 2. لید خبری 3. لید نقلی 4. لید توصیفی
خصوصیات لید گزارش: 1.لید گزارش باکل گزاش همخوانی داشته باشد 2. لید معمولا یک یا دو جمله است و قاعدتا نباید از 40 کلمه تجاوز کند.
خصوصیات تیتر: تیتر کلماتش کم است ولی ماندگاری آن زیاد می باشد. تیتر نباید بیشتر از 7 کلمه باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس گزارش نویسی 9 سال 4 ماه ago #104290

خوب است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا