پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ای از درس

خلاصه ای از درس 9 سال 6 ماه ago #102991

خلاصه ای از درس گزارش نویسی

تنظیم گزارش:یعنی ایجاد ساختار برای یافته های گزارشگر که از نظر فرم و شکل تا اندازه ای ازسبک های موجود در خبر نویسی (سبک هرم وارونه,سبک تاریخی,سبک تاریخی همراه با لید) تبعیت می کند.

اهمیت گزارش:پدید آوردن محیط ارتباطی وبویژه اعتمادمیان مخاطب و رسانه است.چنین اعتمادی با ارزش ترین
دارایی گزارشگر ورسانه در زندگی حرفه ای است.

جایگاه گزارش در مطبوعات:زمانی که یک خبر,موضوع یارویدادی دارای اهمیت وارزش ویژه ای است از سوی گزارشگران مورد توجه قرار گرفته,کالبد شکافی می شود واز زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

گزارش مطبو عاتی:عبارت است از بیان تشریحی یک خبر ,رویداد یا موضوع اجتماعی که چون با تصویروتوصیف در آمیزدجذابتروخواندنی تروچون باتحقیق همراه شود مستندتروپذیرفتنی تر می شود.

گزارشگر:کسی است که حواس خود را به خواننده,شنونده وبیننده قرض می دهد.گزارش برای تکمیل وافزودن بر اطلاعات خواننده تهیه می شودوگزارشگربیشتر به بیان نحوه وعلت جریان واقعه می پردازدچرا که اودر واقع نماینده مخاطبان خود است وبایدبه صورت ناظری هوشیار عمل کند.

نقش واهمیت گزارشگر در مطبوعات:گزارشگر برای آنکه بتواندیک معضل یا تحول اجتماعی را برای خوانندگان روزنامه خود کالبدشکافی کندیازوایای تاریک خبرراروشن کندبه سراغ مردم,مسوءلان وکارشناسان می رود,به آرشیو اسناد مراجعه می کندوبا پرداخت هنرمندانه همه آن چیزی که به دست آورده درقالب یک گزارش افکارعمومی رابه قضاوت می طلبد مسوءلان را هوشیار می سازدحساسیت جامعه رانسبت به یک معضل بالا
می برد و با انگشت گذاشتن بر روی هنجارها به تقویت آنها درجامعه می پردازد وبه زدودن نا هنجاری های اجتماعی کمک می کند.

ویژگی های گزارش وگزارش نویس:گزارش در عین پرداختن به مسائل وجنبه های مختلف مربوط به موضوع خود بایستی وحدت داشته باشد.از جمله ویژگی های گزارش رعایت اصل تناسب است.

گزارشگر بایددر تشریح ,توصیف و تجسم موضوع تسلط وخبر گی کافی داشته باشد و ابتکارها و خلاقیت های شخصی خود را در ارائه ان به کار گیرد.گزارشگر وظیفه بازگوئی مسائل را به عهده دارد.گزارشگر باید حتی الا مکان از دادن قضاوت و داوری قبلی به خواننده پرهیز کند.

استفاده از عنصر تخیل در گزارش:در گزارش عنصر تخیل تا جایی قابل استفاده و کاربرد آن مجاز است که در خدمت بیان واقعیت باشد.به کمک تخیل ,حوادث و مسائل اجتماعی در گزارش بازسازی وبیان می شود.
در این صورت است که عمر مفید گزارش یعنی زمانی که گزارش تازگی و حقانیت و کاربرد اجتماعی خود را حفظ می کند طولانی تر می شود.

کاربرد صفت در گزارش:در روزنامه نگاری به طور کلی و در گزارش نیز باید حتی الا مکان از به کار بردن صفت برای بیان خصوصیات شی یا فرد مورد نظر اجتناب کرد.


مراحل مختلف تهیه ی گزارش:

1-یافتن سوژه
2-پرورش سوژه
3-گرد آوری اطلاعات
4-تنظیم گزارش


مراحل یافتن سوژه:
1-دفتر سوژه
2-مطالب روزنامه ها
3-رسانه های دیداری وشنیداری
4-هنر خوب دیدن را در خود تقویت کنیم
5-شم خبری
6-تقویت حواس پنجگانه

روش های گرد آوری اطلاعات:
1-مشاهده میدانی
2-مطالعات ارشیوی وتحقیقات کتابخانه ای
3-گفتگو با شاهدان عینی
4-گفتگو با کارشناسان
5-گفتگو با مسئولان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه ای از درس 9 سال 5 ماه ago #104296

بسیار عالی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سليمان شادلو*
مدیران انجمن: نسرین اقاملا