پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 9 سال 10 ماه ago #88905

مطبوعات را تعریف و رسالت آن را بنویسید؟ برابر قانون، مطبوعات عبارتند از نشریاتی که به طور و با نام ثابت و تاریخ و شماره و ردیف، در زمینه های گوناگون خبری، انتقادی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی، علمی و... منتشر می شوند. (رسالت چیست؟ نمی دانم)
قانون را تعریف کنید؟ قانون به قواعدی گفته می شود که یا با تشریفات مقرر در قانون اساسی، توسط مجلس شورای اسلامی وضع می شود، یا از طریق همه پرسی و به طور مستقیم به تصویب می رسد. یعنی می توان گفت قانون دارای مفهوم ویژای است که با تصمیمات قوه مجریه متفاوت است و نباید از آن ها به جای یکدیگر استفاده کرد.
قانون را بلحاظ معنای اخلاقی و حقوقی آن شرح دهید؟ در معنای اخلاقی، قانون چیزی است که حاکم بر وجود انسان است و آدمی را به انجام کاری تشویق و یا منع می کند و همان قوه آمره و نهی کنند در وجود آدمی است و در معنای حقوقی، مجموعه مقررات و نظام هایی است که برای تنظیم روابط مردم و حل اختلافات بین آن ها، به وسیله قوه مقننه وضع می شود و توسط قوه مجریه اجرا می گردد. که در اینجا قانون مترادف با حقوق است.
از جمله اوصاف قانون را شرح دهید؟ یکی از اوصاف قانون، امری و اجباری بودن آن استو از طرفی تمامی قوانین، کمابیش با منافع عمومی ارتباط دارند که اجرای آن ها از طرف قوای سه گانه دولت تضمین می شود. بنابراین منظور از تقسیم قانون به امری و تکمیلی، این نیست که افراد در اجرای آن آزادند، بلکه منظور از قوانین تکمیلی، سیاستگذاری برای اجرای هر چه بهتر و دقیق تر قوانین امری است.
سلسله مراتب قوانین از حیث اعتبار و اهمیت نظام هر حکومتی را شرح دهید؟ در راس هرم قانون اساسی (ام القوانین) و در مراحل بعدی ابتداء مصوبات قوه مقننه (قوانین عادی) و سپس مصوبات قوه مجریه (تصویبنامه، نظامنامه و بخشنامه) در سطح پائین این هرم قرار می گیرند.
عرف و رویه را تعریف کنید؟ عرف عبارتست از قائده یا رویه ای که اکثریت جامعه یا قومی به آن استناد می کنند و از دو عنصر 1. تداوم و استمرار 2. باور و اعتقاد به آن رفتار عرفی تشکیل شده است. اما رویه زمانی است که حکمی در چند بخش قضایی صادر شود و بنا به دلایل مختلف، متفاوت باشند، بنابراین موضوع در هیات مستشاران دیوان عالی کشور مطرح و از بین احکام مذکور، حکمی استخراج شده و به قانون تبدیل می شود که به آن وحدت رویه می گویند.
تئوری را تعریف کنید؟ به اندیشه های علمای علم حقوق و صاحبنظران در علم حقوق و حتی کسانی که دستی بر نوشتارهای حقوقی دارند، همچون اساتید حقوق، نمایندگان مجلس، دفاتر رسمی و... را، دکترین، تز، رساله یا پارادایم می گویند.
(مهم) قوانین عادی و صورت های آن را بنویسید؟ تمام قوانینی که با شرایط مندرج در قانون اساسی، از تصویب شورای اسلامی بگذرد، قوانین عادی (امری) می گویند. این قوانین به دو صورت عام و خاص می باشند. قوانین عام مجموعه ای از قوانین است که به طور کلی به روابط میان اشخاص با یکدیگر و یا اشخاص با دولت می پردازند. مانند قانون مدنی، اما قوانین خاص مجموعه قوانینی هستند که به طور اختصاصی و گاهی تخصصی به روابط اشخاص با یکدیگر و یا اشخاص با دولت می پردازند.
(بدانم) قوانین مربوط به حمایت از آثار صنعتی را شرح دهید؟ قوانین مربوط به آثار صنعتی قدمت بیشتری از قوانین مرتبط با آثار ادبی و هنری دارد. در همین راستا، با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس در حمایت از آثار صنعتی بوده است، قانون ثبت علائم و اختراعات، مصوب 1310، اولین قانونی است که در این خصوص تصویب شده است و اصلاحیه آن نیز تحت عنوان قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، در سال 1386 به تصویب رسیده است که به شرکت های دانش بنیان نیز تسزی یافته است.
(مهم) قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان را توضیح دهید؟ قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان، مصوب سال 1348، پس از فراز و نشیب های بسیار، تنها قانون حمایتی از پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری است که معایبی هم داشته و قانونگذار باتصویب قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات آثار صوتی در سال 1352 قدم دیگری برای حمایت از آثار ادبی و هنری متعلق به پدیآورندگان برداشته است.
قوانین تکمیلی را شرح دهید؟ قوانین تکمیلی عبارتند از احکام و نظام نامه های قوه مجریه که در عرف اداری، به آن ها تصویب نامه، آیین نامه و بخشنامه گفته می شود که به این مصوبات، آیین نامه ها و بخشنامه ها، مقررات هم گفته می شود.
تکمیل است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس 9 سال 5 ماه ago #103210

مختصر و خوب . ممنونم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن ذراتی