جمعه, 31 فروردين 1403

 



گزارش کاربینی میرحسینی

·         آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بيان فرمائيد؟
درحال حاضر شغل بنده با رشته‌ي تحصيلي مرتبط نمي باشد ولي هدف از تحصيل رشته حقوق ثبتي، انجام كار مرتبط از جمله تأسيس دفترخانه ثبت اسناد رسمي پس از اخذ مدرك فارغ التحصيلي مي باشد. لذا كاربيني حاضر تأثيري بسزايي در آشنايي با محيط كار، شرح وظايف و نحوه تقسيم كار و همچنين ارتباط آن با رشته حقوق ثبتي داشته است.
·         مشخصات محيط كار مورد بازديد:
واقع در آپارتمان به متراژ حدود 100 متر شامل: اتاق سردفتر، اتاق ثبت،اتاق بايگاني، سالن انتظار و قسمت خدمات بوده و تعداد 5 نفر در آنجا اشتغال به كار داشتند،سردفتر،دفتریار،کارمندان اعم از بایگان،ثبات و ....
·         نام سازمان و يا شركت بازديد شده:
دفتر اسناد رسمي 1019، سردفتر محمد شيروي خوزاني،واقع در يوسف آباد،خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، نبش خيابان 47، پلاك 417، طبقه چهارم، واحد 602- تلفن: 88617220

mihosseini1·         فعاليت اصلي شركت بازديد شده چیست؟
دفاتر اسناد رسمی بعنوان بازوي اجرايي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تحت نظر قوه قضائيه مي باشند و فعاليت اصلي آنها تنظيم و ثبت اسناد رسمي مطابق مقررات قانوني، ثبت معاملات اموال منقول و غيرمنقول ،ثبت رضايتنامه، تعهدنامه، اجاره نامه و .. قبول و حفظ اسناد بصورت اماني.
·         رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد؟
دفاتر اسناد رسمي بخش قابل توجهي از عرضه خدمات ثبتي و تنظيم اسناد رسمي را بر عهده داشته بنابر رشته حقوق ثبتي ارتباط مستقيم با فعاليت اين شركت دارد.
·         نوع سازمان چيست؟
                       دولتي o       عمومي o       خصوصي x
·         تاريخچه تاسيس:
دفاتر اسناد رسمي به مفهوم امروزي آن اولين بار به موجب ماده 81 قانون ثبت اسناد و املاك مصوب 26 اسفند 1310 ه.ش تأسيس گردیدند و دفتر فوق الذكر در تاريخ 1386 تأسيس گرديده است.
·         مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است؟
1-     احراز هويت
2-     احراز اهليت
3-     احراز اصالت و اعتبار مستندات سند
4-     انجام مكاتبات لازم با مبادی ذیربط به منظور اطمينان از عدم منع قانوني تنظيم سند
5-     وصول حق التحرير، حق الثبت و ساير حقوق دولتي
6-     تنظيم اوراق سند و تأييد آن توسط متعاملين
7-     ثبت سند در دفتر سردفتر و تصديق مطالب سند و امضای آن توسط متعاملين
8-     تاييد صحت ثبت و هويت متعاملين و امضاء سردفتر ذيل ثبت دفتر و حاشيه سند در صورت لزوم
 9-  امضاي دفتريار و مهر دفترخانه ذيل ثبت دفتر و در حاشيه سند در صورت لزوم
mirhosseini3mirhosseini4

         رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد؟
1-     آشنايي كامل با اسناد- انواع اسناد- اجزاي حقوق ثبت و مجموعه قوانين و مقررات ثبتي
2-     آشنايي كامل با روشهاي ثبت اسناد، املاك و شركت ها
3-     آشنايي كامل با وظايف و مراحل انجام كار در سطح كارداني و كارشناسي امور اسناد و املاك
4-     فعاليت در جمع آوري اطلاعات مربوط به بخش نامه هاي ثبتي و كمك در تجزيه و تحليل آنها و كاربرد آنها بصورت عملي در دفاتر ثبت اسناد
·         چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟
هدف تربيت نيروي انساني كاردان است به طوري كه با كسب مجموعه اي از علوم و مهارت ها داراي بينش، دانش و توانايي در تجزيه و تحليل مسائل بوده و برخورد مناسب، مسئوليت پذيري و سازگاري با افراد داشته باشند.
·         شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد:
1-     سختي و پيچيدگي: چون در ارتباط مستقيم با افراد جامعه و درخصوص حقوق و تكاليف افراد مي باشد و با توجه به وسعت قوانين، سختي ها و پيچيدگي خاص خود را دارد.
2-     قوانين و مقررات انجام كار: از اركان قوه قضائيه مي باشدو تسلط بر قوانين بدليل اينكه كليه امور بايد مطابق با قوانين صورت گيرد از شروط لازم انجام اين كار مي باشد.
3-     مباحث ايمني و بهداشت: درخصوص ايمني بايد نسبت به حفظ و نگهداري اسناد موجود در بايگاني در برابر اشخاص غيرصلاحيت دار و عوامل طبيعي اقدام نمود و مسائل مربوط به بهداشت عمومي نيز رعايت گردد.
4-     مباحث فرهنگي و اجتماعي (بازديد و انگيزه هاي شغلي): سردفتر با صاحبان مشاغل مختلف و اقشار طبقات مختلف اجتماعي ارتباط مستقيم دارد و بخش اعظم كار مرتبط با امور حقوقي افراد است كه از اين لحاظ داراي جاذبه ها و انگيزه هاي خاص خود مي باشد.
·         شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاني دارد؟
رشته حقوق و شغل هاي مرتبط با آن در كليه كشورهاي جهان از جايگاه مهمي برخوردار است زيرا درخصوص حق و تكاليف افراد در جامعه مي باشد و از اهميت بسزايي برخوردار است.
·         تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است؟
ثبت املاك تاريخچه اي طولاني دارد و قديمي ترين سندي كه در اين مورد از حفاري هاي تلو بدست آمده مربوط به شهر دودونگي در حدود چهارهزار سال قبل از ميلادي مي باشد كه نقشه شهر دودونگي را با اراضي در قطعات ذوزنقه، مربع و مثلث نشان مي دهد. در قانون ثبت اسناد و املاك مصوب 21/1/1302 دوایر ثبت اسناد و املاك در نظر گرفته شد ولي تا قبل از سلطنت رضا شاه پهلوي در ايران دفاتر اسناد رسمي وجود نداشت و معاملات مردم نزد حكام شرع و بعضي از مجتهدين مضبوط مي شد. رضا شاه در سال 1305 دستور تأسيس دفترخانه اسناد رسمي در سراسر ايران را داد.
·         مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟
قضاوت- وكالت- سردفتري و دفترياري- مشاور حقوقي- كارشناس حقوقي و ثبتي
·         خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد؟
قضاوت: رسيدگي به دعاوي حقوقی و کیفری
وكالت: دفاع از موكل در دعاوي حقوقی و کیفری
سردفتري و دفترياري: تنظیم و ثبت اسناد و انجام اموردفتري
مشاورحقوقي: مشاور شركت ها و سازمان ها و افراد در زمينه هاي مختلف حقوقی و کیفری و ثبتی
·         چه تجهيزاتي موردنياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟
يك دفتراداري مجهز به لوازم كامل دفتري و سيستمي از قبيل كامپيوتر، چاپگر، اسكنر و فاكس و .. دفاتر مربوط به ثبت اسناد، تجهيزات مورد نيازجهت مهر و ثبت، اتاق بايگاني با كليه امكانات
mirhosseini5mirhosseini6
·         به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟
با افزايش ميزان معاملات و بوجود آمدن شرايط و قوانين جديد، نياز به تربيت افراد متخصص و تأسيس دفاتر ثبت جهت گردش هرچه بهتر امور احساس مي شود.
·         به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟
پس از گذراندن دروس رشته حقوق ثبتي، دانش عمومي- نظري و عملي در حوزه حقوق، ثبت و قضا را كسب كرده و از نظر عملي آمادگي هاي لازم را بدست مي آوريم.
·         آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد؟
بله- به اميد خدا بعد از اتمام تحصيل در دوره ي كارشناسي حتما نسبت به انجام اين كار اقدام خواهم كرد.


نويسنده : سید فاضل میرحسینی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.