جمعه, 10 فروردين 1403

 



کیوی سرشار از ویتامین ها



کیوی سرشار از ویتامین1111
A. C.D.B1.B2.B3
کیوی گیاهی است از گروه گیاهان گلدار دولپه ای در راسته خلنگ سانان و رده کیویان . این گیاه بومی در جمهوری خلق چین بوجود آمده است. و میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ (به طول 5-8 سانتیمتر و عرض 5/5- 4/5  سانتیمتر) است پوست آن قهوه ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.
این گیاه در جنوب چین   توسط کشاورزی برای اولین بار به عمل آمد و نام آن میوه محلی چین نامیده شد.
اين ميوه نسبت به مركبات مقاومت بيشتري به سرما داشته و عملكرد آن بالاتربوده و شرايط اكولوژيكي شمال كشور بسيار مناسب كشت اين محصول است. با همكاري FAO  درسال 1357  چهار رقم ماده بنام هايوارد، برونو، مانتي و آبوت و دو رقم نر بنام توموري و ماتوا از كشورهاي فرانسه و ايتاليا وارد و بعد از انجام تحقيقات لازم درسال 1367  اقدام به تكثير وتوزيع بين باغداران گرديد.
  در دهه شصت میلادی نام گونه ای از پرنده که به نام پرنده کیوی در نیوزلند مشهور بود به این میوه سرشار از ویتامین لقب داده شد. پیوند این میوه بعد از رشد حدود یک هفته ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است .
این میوه که برای اولین بار در سال 1347 استان مازندران شهرستان رامسر کاشته شد و بعد از چند سال یعنی از سال 1367 شروع کاشت آن در استانهای مازندران، گلستان واستان گیلان(شهرستان تالش) شروع شده و تا نزدیک شهر آستارا ادامه دارد بدلیل د اشتن و آب و هوای معتدل و مرطوب و خاک مرغوب این منطقه فقط در این نواحی قابل کشت بوده.
این ميوه نسبت به مركبات مقاومت بيشتري به سرما داشته و عملكرد آن بالاتربوده و شرايط اكولوژيكي شمال كشور بسيار مناسب كشت اين محصول است.
کیوی که بصورت نهال کاشته می شود و حتما" باید آبیاری بصورت مکانیزه انجام شود و بعد از دوسال که نهال رشد کرد میوه دهی شروع می شود هر یک نهال تقریبا" 150 الی 200 کیلو محصول می دهد و  در ضمن 50 درصد از محصولات به کشور های همسایه وکشور های اذربایجان و باکو صادر می شود.
کیوی سرشار از ویتامین سی می باشد و ویتامین موجود در آن از پرتقال بیشتر می باشد و همچنین دانه های سیاه ان دارای ویتامین دی می باشد و دارای ویتامین آ و ویتامین های ب1 ب2 ب3 و ویتامین های گروه ب می باشد.
در ضمن اگر عجله دارید که زودتر کیوی نارس را میل فرمایید داخل جعبه کیوی فقط کافیست چند عدد سیب قرار دهید تا زودتر رسیده شود و میل فرمایید.
نويسنده : محمد سعید فرح بخش

این کاربر 6 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.