جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



مدرسه جوادلائمه


مقدمه

در شروع کلام باید گفت که آموزش و پرورش علمی است پیچیده ، با این وجود بیشتر افراد ناوارد به امر آموزش معتقد هستند

یکی از عوامل مؤثر در رشد و شکوفایی جامعه،شناخت صحیح ودرست دانش آموزان است که با کمک مدرسه و معلم می تواند استعدادها و توانایی هایش را پیدا کرده و به شکوفایی رساند

معرفی محل کار :

مدرسه راهنمایی پسرانه باهنر بعد از انقلاب تاسیس شده که از مهر سال 1391 در شیفت بعدازظهر این مدرسه  : مدرسه دیگری به نام دبستان پسرانه جوادلائمه  تاسیس شده است.

زمین این مدرسه 2000 متر هست و زیر بنای ساختمان آن 350 متر است. دارای دو طبقه- طبقه اول شامل : دفتر مدیر- دفتر معاون آموزشی و معاون پرورشی – دفتر معلمان – آبدار خانه – دو کلاس پایه اول – دو کلاس پایه دوم و سرویس بهداشتی معلمان قرار دارد

طبقه دوم : شامل یک پایه سوم – یک پایه چهارم – دو پایه پنجم – یک پایه ششم   و یک نماز خانه که در آن قفسه های کتابخانه هم قرار گرفته که کاربرد دو جانبه نماز خانه و کتابخانه را دارد.

این مدرسه شامل دو حیاط و تعدادی درخت و 4 دروازه فوتبال یک آبخوری و سرویش بهداشتی دانش آموزان است

 

انجام وظایف

مدیر : تمامی مسئولیت و کارهای مدرسه تحت نظارت و اجازه مدیر انجام می شود

معاون آموزشی :  رسیدگی به نحوه تدریس معلمان و وضعیت درسی دانش آموزان را بر عهده دارد به دلیل منطقه محروم بودن منطقه 8 و کم بود بودجه  تمامی کارهای مالی ((خرید و حساب کتاب مدرسه – خرید کتاب – بیمه دانش آموزان – پرداخت هزینهای تعمیراتی  و تجهیزات مدرسه –جمع آوری کمک مردمی

البته همه با فاکتور و از حساب مدرسه کسر می شود))

کارهای اجرایی (( گرفتن بخش نامه ها – اجرا کردن بخشنامه ها و نامه نگاری مدرسه و وارد کردن بخشنامه ها در دفتر اندیکاتور))

کارهای کامپیوتری ((: به دلیل هوشمند شدن ثبت نام های دانش آموزان تمامی کارهای ثبت نام و کارنامه های آنها و انتقالی های آنها مسابقات آموزشی و تمامی اطلاعیه ها بر عهده متصدی کامپیوتر است)) مدرسه را انجام می دهد

معاون پرورشی : معاون پرورشی هر روز از بچه های کلاس پنجم و ششم دعوت به همکاری می کنه که در  برگزاری مراسم قبل از ورود به کلاس که شامل خواندن قرآن – دعای فرج – یک حدیث از امامان را بخوانند . او مسئولیت برگزاری سوگواری ها و عزاداری ها سینه زنی نوحه سرایی ها در ایام شهادت ها و ماه های حرام را دارد همچنین برای جشن ها و عید ها مثل:( ولادت ها – تولدهای امامان – عید نوروز – عید مبعث و...) ابتدا برای دانش آموزان سخنرانی کرده و آنها را آشنا می کند بعد به مولودی موسیقی و شادی و پذیرایی می پردازد

((باتوجه به این موضوع که برای نوحه سرایی و خواندن مولودی از دانش آموزان کمک می گیرد))

برگزاری جشن بادبادکها – جشن سبزه ها – جشن موشک – جشن نیکوکاری- جشن روز معلم – روز دانش آموز – هفته کتابخانی – هفته هوای پاک – انتخابات شورای دانش آموزی –برگزاری جلسه اولیا برای انتخاب انجمن مدرسه و برگزاری اردو های مختلف

آموزش وضو به دانش آموزان به صورت عملی – برگزاری نماز جماعت ظهر

نماینده معلمان : هر پایه یک نماینده دارد که کارای روزانه – هفته ای – ماهانه و مشکلات را مطرح با کادر دفتری و مدیر در میان می گذارد

پل ارتباط بین معلم و مدیر است

 

نماینده انجمن

از بین مادران دانش آموزان 2 نفر انجمن مدرسه تعیین می شود که پل ارتباطی مدیر و   بیرون از مدرسه است

کادر خدمات :

 سرایدار= علاوه بر نظافت از مدرسه و تمامی وسایل مدرسه نگهداری و مواظبت می کند

خدمتگذار = نظافت مدرسه ومواظبت از دانش آموزان که از مدرسه خارج نشوند را بر عهده دارد

و پذیرایی از کادر اجرایی و آموزشی را بر عهده دارد.ََََُُِِّ

 

نقش من در امور فرهنگی :

به دلیل این که شغلم معلم کلاس اول دبستان است در طول این مدت

هفته ای یک بار از دانش آموزان کلاس با هماهنگی معاون چرورشی برای خواندن قرآن و دعا ی فرج استفاده می کردم

در جشن بادبادکها در ساخت و به هوا بردن بادبادکهایشان همراهشان می شدم و تشویقشان می کردم برای کاری که انجام می دادند

به دلیل نداشتن کتابخانه و مسئول کتاب خانه هفته ای یک بار شنبه ها به نماز خانه رفته و کتاب قصه ای که مناسب سن آنها باشد را می خوانم

و د پایان از فایده و اثرات کتاب بر روی ما گفت گو می کنیم

با توجه به مناسبتهایی مختلف مثل  محرم / چهارشنبه سوری و.... اشاره کوچکی به این ایام کرده و از مذهب سنت و انجام آنها را توصیح داده  مثلآ((  برای محرم از اما حسین (ع)  گفته و در وقت آزاد کلاس درنوحه سرایی راه می اندازیم و نذری مثل شعله زرد در سر کلاس پخش شد که با همکاری ماران دانش آموزان تهیه شد / برای چهار شنبه سوری از مراسم قاشق زنی صحبت کرد و با آوردن تنقلات  در کلاس مرسم را اجرا می کنیم / برای جشن عید نوروز با کمک دانش آموزان سبزه می کاریم  و در 25 اسفند سفره 7 سین کرده و هر کدام به چه نشانه ای سر سفره گذاشته می شوند  صحبت می کنم تا آمادگی لازم را برای گوش کردن در سر صف در مورد این مطالب را داشته باشند

برای بردن اردو ابتدا آنها را توجیه کرده و در مورد محیط اردو گفت و گو کرده و شرایط را برایشان توضیح داده سپس با معاون پرورشی به اردو می رویم./ در اول سال جشن قرآن برای بیشتر آشنا شدن بچه ها با قرآن و آداب باز کردن قرآن // و در آخر سال به دلیل یادگیری خواندن ونوشتن جشن الفبا برگزار شد.     

کسی که در شاخه امور فرهنگی تحصیل کرده با شد باید به خوبی استعدادها و خلاقیت دانش آموزان در زمینه های مختلف را بشناسد و باعث رشد آنها شود و در زمینه های مختلف در کارهای مدرسه از آنها کمک بگیرد تا تشویقی برای بهتر شدنش بشود

 

 

 

نويسنده : نسرین آزاد*

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.