شنبه, 01 ارديبهشت 1403

 



بررسی عوامل اقتصادی ، اجتماعی و جمعیتی

اسکن222

 

عنوان پژوهش :

  بررسی عوامل اقتصادی ، اجتماعی و جمعیتی 

                             

 چکیده : 

هدف از این تحقیق بررسی عوامل اقتصادی ،اجتماعی و جمعیتی موثر بر باروری زنان 49 – 15 ساله همسردار منطقه 3 تهران می باشد . با توجه به سوال اساسی تحقیق که :چه علل و عواملی بر روی افزایش و کاهش باروری و میزان آن تاثیر گذار خواهد بود ؟ ابتدا تعدادی از مطالعات و پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور بررسی شده و سپس نظریات موجود در این زمینه جمع آوری گردید .

در پژوهش حاضر از روش پیمایشی (توصیفی- تبیینی) استفاده گردیده ، جامعه آماری شامل زنان 49-15 ساله همسردار منطقه 3 تهران می باشد ،نمونه آماری شامل تعداد 381 نفر از زنان 49-15 ساله همسر دار منطقه3 می باشدکه مورد پرسش قرار گرفته اند . ابزار پژوهش پرسشنامه ای است که محقق طرح نموده است ،تجزیه و تحلیل آمار بصورت توصیفی (فراوانی- نمودار شاخص مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (همبستگی پیرسون ) بوده و نتایج بدست آمده بشرح ذیل می باشند:

1 – بین درآمد خانواده با تعداد باروری رابطه منفی معنی دار وجود دارد ، که حاکی از آن است هرچقدردرآمد خانواده ها افزایش می یابد تعداد باروری در آنها کمتر است.

2 – بین اشتغال زنان در بیرون از خانه با تعداد باروری رابطه معنی دار وجود دارد ، که حاکی از ان است زنان خانه دار باروری بیشتری نسبت به زنان شاغل دارند

– بین محل سکونت خانواده با تعداد باروری رابطه معنی دار وجود ندارد.
4 – بین سطح تحصیلات زنان با تعداد باروری رابطه معنی دار وجود دارد ، که نشان می دهد هرچقدرتحصیلات زنان افزایش می یابد تعداد باروری درآنها کمتر است.

5 – بین سن ازدواج با تعداد باروری رابطه معنی دار وجود دارد ، که نشان می دهد هرچقدر سن ازدواج زنان

افزایش می یابد تعداد باروری در آنها کمتر است.

6 – بین درجه آگاهی زنان نسبت به باروری با تعداد باروری رابطه منفی معنی دار وجود دارد ، که حاکی از آن است هرچقدر درجه آگاهی زنان نسبت به باروری افزایش می یابد تعداد باروری درآنها کمتر است .

7 – بین نگرش به شرایط باروری با تعداد باروری رابطه معنی دار وجود دارد ، که نشان می دهد هرچقدر نگرش به شرایط باروری افزایش می یابد تعداد باروری در آنها کمتر است .

8 – بین عملکرد و رفتار صحیح در باروری با تعداد باروری رابطه منفی معنی دار وجود دارد ، که نشان می دهد هر چقدر رفتار و عملکرد در باروری صحیح تر باشد تعداد باروری در آنها کمتر است.

پیشنهاد : بااحترام به حقوق اشتغال و ادامه تحصیل زنان تا حدودی از باروری بی رویه جلوگیری خواهد شد

واژه های کلیدی : باروری - میزان باروری نکاحی - میزان باروری کلی

Attachments:
FileDescriptionFile size
Download this file (2907.pdf)مقالهعلمی کاربردی1189 kB
نويسنده : ابراهیم عزیزیان فام

استاد

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.