جمعه, 31 فروردين 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


کارورزی در واحد مالی سازمان شیلات

 

 

1224547845 

 

«فصل اول»

مقدمه

فصل اول

مقدمه:

باتوجه به شرح وظایف فعلی سازمان شیلات و سیاست ها و اهداف پیش بینی شده آن چارچوب
فعالیت های اداره کل امور مالی در راستای تبادل موافقت نامه های اعتبارات هزینه ای
تملک
دارائی های سرمایه ای و درآمدی به تفکیک منابع مختلف اعم از منابع عمومی
درآمدی و ردیف های بودجه مبادرت به ثبت و نگهداری و طبقه بندی اطلاعات مالی و اخذ گزارشات مدیریتی تفریق بودجه مقایسه ای با عملکرد سنوات گذشته می نماید.

در سازمان شیلات ایران سالانه مبلغی به عنوان اعتبارات طرحهای تملک سرمایه ای جهت ساخت و تکمیل پروژه های عمرانی از محل منابع عمومی از خزانه داری کل کشور دریافت و در غالب موافقت نامه های ملی و استانی به صورت متمرکز و یا ابلاغ دریافت و پرداخت می نماید در خصوص نیاز به بررسی صورت وضعیت های ارسالی صدور سند تامین اعتبار و پرداخت و نهایتا" تهیه گزارشات پیشرفت ریالی و تطبیق آن با پیشرفت های فیزیکی می باشد علاوه بر اعتبارات تملک سرمایه ای باتوجه به حضور پرسنل دفتر مرکزی جهت پشتیبانی و آموزش بخشهای خصوصی تولیدی در ارتباط با فعالیت های پرورشی و صید و همچنین بازسازی ذخایر دریایی دارای اعتبارات هزینه های (اعتبارات جاری حقوق و مزایای پرسنلی و سایر اعتبارات ) بوده و در این خصوص نیز به صورت ماهانه پس از دریافت تخصیص اعتبار و دریافت وجه از خزانه نسبت به پرداخت های پرسنلی و غیرپرسنلی اقدام می نماید. پرداخت های پرسنلی شامل : حقوق و مزایای مستمر، اضافه کاری ، ماموریت و برخی کمک های رفاهی و سایر پرداخت ها شامل هزینه های خدمات قراردادی با شرکت های بخش خصوصی جهت نگهداری و پشتیبانی تاسیسات و تجهیزات ، پرداخت بهای آب ، برق ، تلفن ، سوخت مصرفی ، خرید لوازم اداری و مصرفی ، تعمیرات و سایر هزینه های غیر پرسنلی می باشد.

همانطور که توضیح داده شد پس از تغییر وضعیت شرکت سهامی شیلات ایران به سازمان شیلات اهداف و سیاست های کاری آن از تصدی گری و تولید و فروش مستقیم محصولات شیلاتی به تولی گری و پشتیبانی بازسازی و آموزش بخش خصوصی تغییر یافت لذا کلیه اعتبارات مصوب سالانه آن جهت پیشبرد خدماتی اختصاصی می یابد که شرح تفضیلی و چارچوب وظایف واحدهای مختلف امورمالی در فصول بعدی بیان خواهد شد.

باتوجه به اینکه سازمان شیلات در کشور جمهوری اسلامی ایران یک سازمان انحصاری می باشد بنابراین نمی توان با سازمان مشابهی آن را مقایسه کرد اما در شرکت های زیربخش این سازمان که بیشتر به تولید صید، بسته بندی و بازاریابی محصولات شیلاتی اعم از ماهی ، میگو، خاویار و تن مشغول
می باشند با هم و یا با شرکت های مشابه خارجی قابل مقایسه و تجزیه و تحلیل می باشند . البته به طور کلی می توان صنعت شیلات را با صنایع مشابه در قاره های آمریکا، اروپا و سایر کشورهای آسیای میانه و شرق مورد بررسی قرار داد که البته در این خصوص تولید و پرورش ، بسته بندی در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها از نظر صنعتی و استفاده از تکنولوژی های روز عقب تر و تا حدودی سنتی می باشد و باتوجه به سطح زیاد آبهای داخلی جهت پرورش و آبهای ساحلی و دور جهت صید و بسته بندی صادرات آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای صنعتی جهان ناچیز می باشد.


«فصل دوم»

تاريخچه واهداف و وضعيت فعلي

فصل دوم

معرفي محل كارآموزي

ارزیابی روز افزون جمعیت جهان و نیاز فراوان به پروتئین موجب شده است تا انسان هرچه بیشتر به استفاده از منابع عظیم وغنی آبزیان روی آورد به همین علت در بسیاری از کشورهای جهان صنعت ماهیگیری و پرورش آن به یک صنعت مادر تبدیل شده است البته این امر بستگی به موقعیت جغرافیایی این کشورها دارد.درکشورهایی مانند ژاپن ، روسیه ممالک اسکاندیناوی صنعت ماهیگیری و پرورش آن از پیشرفت بسیاری برخوردار می باشد بطوریکه امروز بخش عظیمی از صادرات و درآمد ملی این کشورها را شامل می شود.

درایران نیز ماهیگیری از دیرباز به صورت سنتی و خارج از هرگونه نظام خاص و تکنولوژی های پیشرفته در کرانه های شمالی و جنوبی کشور رواج داشته است.

در گذشته این امور در انحصار شرکت سهامی شیلات ایران (سهامی خاص) علاوه برتصدی وظایف مربوط به استحصادر خاویار و صید ماهی و میگو و صنایع غذایی وابسته همچون کنسرو تن را عهده دار بوده است و بودجه آن نیز بصورت درآمد هزینه های تامین می شده است و دارای هیئت مدیره و مدیرعامل بوده است.

لیکن از حدود 8 سال پیش تاکنون این شرکت به سازمان شیلات تبدیل و بودجه ان از محل بودجه عمومی و از طریق خزانه تامین می گردد و در همین خصوص و به استناد قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزیان اقداماتی نظیر حفاظت و حراست از منابع آبزی ، افزایش مهارت و گسترش ارتباطات اجتماعی ، حمایت و پشتیبانی از صیادان و آبزی پروران ، توسعه صید و صنایع شیلاتی ، تکثیروپرورش آبزیان ، انجام تحقیقات علمی و کاربردی پیرامون موضوعات مرتبط با آبزیان ، توسعه نگهداری و مدیریت بنادر صیادی و نهایت هدایت نظارت و اعمال حاکمیت برکلیه فعالیت های زیربخش در این راستا قرار دارد.

تاريخچه سازمان شیلات ایران

1 - بهره برداري از سواحل جنوبي درياي خزر به صورت اجاره اي - سالانه از سال 1219 شمسي (زمان سلطنت محمدشاه قاجار) آغاز شد. اين نظام حقوقي در بهره برداري به مدت 80 سال تا 1299 شمسي ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاكمان هر منطقه به ميل خود رودخانه ها و دريا را به اتباع روسيه اجاره مي دادند. اما از سال 1215 هجري شمسي اين اختيار با فرمان محمد شاه لغو شد.

2 - در سال 1306 هجري شمسي بين دولت هاي ايران و شوروي سابق پيماني جهت تاسيس شركت مختلط براي صيد ماهي در سواحل جنوب درياي مازندران منعقد شد و ساير رودخانه هاي داخلي در اختيار وزارت دارائي قرار گرفت كه به طور سالانه از طريق مزايده اجاره داده مي شد.

3 - در سال 1332 هجري شمسي شركت شيلات توسط دكتر محمدمصدق ، نخستوزير وقت ، ملي اعلام گرديد و به عنوان شيلات ايران نامگذاري شد. اين تشكيلات اولين ساختار سازماني رسمي ماهيگيري كشور بود و به همين دليل شيلات ايران ناميده شد.

4 - تا سال 1332(اعلام ملي شدن شيلات) فعاليتهاي شيلات براساس قراردادهاي ايران و روسيه انجام و رودخانه هاي شمال نيز تحت اختيار وزارت دارايي بوده و از طريق مزايده واگذار مي شدند.

5 - با تشكيل وزارت منابع طبيعي در دي ماه 1346 شيلات ايران به اين وزارتخانه وابسته شد و بعد از انحلال وزارتخانه مذكور امور شيلات به وظايف وزارت كشاورزي افزوده گرديد.

6 - نخستين آئين نامه صيد در درياي خزر در سال 1332 پس از ملي شدن شركت شيلات ايران تدوين و اجرا گرديد كه عمدتاً مشتمل بر تعيين فصول مجاز و ممنوعه صيد و تعيين مناطق مجاز صيادي بود.

7 - اولين فعاليت دولتي در زمينه آبزيان با همكاري پروفسور بلگواد دانماركي در سال 1316 هجري شمسي بر روي ماهيان جنوب انجام شد. درسال 1328 اين كار توسط دكتر پطرسن دانماركي ادامه يافت.

8 - طي سالهاي 1334 تا 1335 هجري شمسي يك شركت ژاپني مطالعاتي را در خصوص توسعه ماهيگيري جنوب در خصوص انواع آبزيان خليج فارس به ويژه ماهي و ميگو انجام داد و در نتيجه مشخص شد بهره برداري از منابع آبزي خليج فارس در تمام مدت سال امكان پذير است. در سال 1335 سازمان برنامه و بودجه شركت ماهيگيري خليج فارس را با مشاركت ژاپني ها تحت عنوان " ماهيگيري خليج فارس " تاسيس گرديد كه ژاپن سهامدار آن بود سپس در سال 1336 تمامي سهام اين شركت به سازمان برنامه انتقال يافت.

9 - در شهريور 1340 در اجراي قانون شيلات ايران و تقاضاي وزارت دارايي و موافقت سازمان برنامه و تصويب هئيت دولت, اين شركت به شيلات منتقل و در نهايت منجر به تشكيل شركت سهامي شيلات جنوب به سهامداري وزارت دارايي, وزارت جنگ, شير خورشيد سرخ و بانك تعاون كشاورزي در سال 1342 گرديد..

شركت سهامي شيلات جنوب با مشاركت تعدادي از وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي تاسيس و با ايجاد ناوگان صيادي و چندين اسكله و مجتمع عمل آوري شيلاتي در جهت گسترش فعاليتهاي صيادي اقدام نمود.

10 - در سال 1343 نخستين آئين نامه صيد در رابطه با فعاليتهاي صيادي در جنوب كشور ( خليج فارس و درياي عمان و رودخانه هاي تابعه) مشتمل بر محدوديت هاي فصلي, مكاني و ابزاري تدوين يافت.

10 - اولين بار در سال 1301 توليد و رها سازي 3 ميليون قطعه بچه ماهي جهت رها سازي در درياي مازندران انجام شد.

11 - طي سالهاي 1347 تا 1350 جهت حفظ ذخاير با ارزش ماهيان خاوياري و تكثير و پرورش كپور ماهيان, كارگاه تكثير و پرورش ماهيان سد سنگسر و ايستگاه تكثير و پرورش پل آستانه تاسيس شد.

12 - پس از انقلاب اسلامي با ادغام شركت هاي شمال و جنوب و تشكيل شركت سهامي شيلات ايران تحت پوشش وزارت كشاورزي حوزه نظارت و فعاليت دولت به تمامي جنبه هاي شيلاتي كشور از جمله آبهاي داخلي و تكثير و پرورش آبزيان گسترش يافت.

13 - در سال 1361 بر اساس مصوبه شوراي انقلاب شركتهاي شيلات شمال و جنوب ادغام شده در معاونت امور شيلات و آبزيان وزارت كشاورزي , با نام شركت سهامي شيلات ايران تشكيل گرديد.

14 - در شهريور ماه سال 1366به پيشنهاد سران سه قوه و موافقت رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني ( ره ) شركت سهامي شيلات ايران از وزارت كشاورزي منتزع و به وزارت جهاد سازندگي الحاق گرديد.

15 - سازمان تحقيقات شيلات ايران در سال1369 تشكيل شد.

16 - قانون حفاظت و بهره برداري از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 14 / 6 / 1374 در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 22 / 6 / 1374 به تاييد شوراي نگهبان رسيد.

17 - آئين نامه اجرايي قانون حفاظت و بهره برداري از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران نيز در تاريخ 25 / 2 / 1378 هيات وزيران به تصويب رسيد.

18 - در تاريخ 24 ارديبهشت ماه 1372 موسسه تحقيقات بين المللي ماهيان خاوياري دكتر دادمان توسط آقاي هاشمي رفسنجاني افتتاح شد.

19 - در سال 1374 نام سازمان تحقيقات و آموزش شيلات ايران به موسسه تحقيقات شيلات ايران تغيير يافت.

20 - تشكيل وزارت جهاد كشاورزي از ادغام دو وزارتخانه كشاورزي و جهاد سازندگي در سال 1379 و قرار گرفتن شيلات ايران در وزارتخانه جديد

21 - انتزاع موسسه تحقيقات شيلات در سال 1381 از شركت سهامي شيلات ايران منتزع و به سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي الحاق شد.

22 - اساسنامه موسسه تحقيقات شيلات ايران توسط شوراي گسترس آموزش عالي درتاريخ1/12/1381 به تصويب رسيد.

23 - و بالاخره تصويب قانوني مشتمل بر ماده واحده و ده تبصره در تاريخ 30 / 2 / 1383 توسط نمايندگان دوره ششم مجلس شوراي اسلامي و تائيد شوراي نگهبان مورخ 9 / 3 / 1383 شركت سهامي شيلات ايران به " سازمان شيلات ايران" تغيير يافت. بر اساس اين قانون, شيلات كه همچنان از مجموعه هاي وزارت جهاد كشاورزي محسوب خواهد شد از تاريخ 1/1/1384 به صورت سازمان اداره
مي شود. رئيس سازمان توسط وزير جهاد كشاورزي منصوب و به عنوان معاون وزير خواهد بود.

24 - فروش خاويار همچنان در انحصار شيلات است و اين وظيفه در قالب يك شركت دولتي و وابسته به شركت مادر تخصصي كشاورزي انجام خواهد شد.

متن اساسنامه سازمان شيلات ايران ( مصوب 12/6/84 هيئت وزيران )

كليات

ماده 1– سازمان شيلات ايران كه در اين اساسنامه به اختصار « سازمان » ناميده مي شود، موسسه دولتي وابسته به وزارت جهادكشاورزي است كه به منظور اجراي اهداف و وظائف حاكميتي مندرج در قانون حفاظت از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1374 و ساير قوانين و مقررات مرتبط با وظائف حاكميتي سازمان تأسيس و براساس مفاد اين اساسنامه اداره خواه شد.

ماده 2 – سازمان داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و در چارچوب قوانين و مقررات مالي، اداري و استخدامي وزارت جهادكشاورزي اداره شده و داراي استقلال مالي و اداري است.

ماده 3 – سازمان مجاز است صرفاٌ در استان هاي ساحلي نسبت به ايجاد واحد سازماني متناسب با حجم، قلمرو و فعاليت هاي آنها و بر اساس ضوابط و معيارهاي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور اقدام نمايد.

اهداف و وظائف سازمان :

ماده 4 – اهداف سازمان عبارت است از سياستگذاري، برنامهريزي ونظارت براي بهرهبرداري پايدار از ذخائر و منابع آبزي كشور، حفاظت از منابع آبزي و بازسازي موثر ذخائر موجود، توسعه مديريت و نگهداري زيرساخت هاي صيادي و آبزيپروري، ارتقاء بهرهوري منابع و عوامل توليد در آب هاي تحت حاكميت و صلاحيت جمهوري اسلامي ايران.

ماده 5 – وظائف سازمان در چارچوب وظائف حاكميتي قانون حفاظت و بهرهبرداري از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1374 و در چارچوب اهداف مذكور در ماده 4 اين اساسنامه با پيشنهاد وزارت جهادكشاورزي به تائيد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور مي رسد.

وظائف و اختيارات رئيس سازمان:

ماده 6 – رئيس سازمان بالاترين مقام اجرايي « سازمان » است كه سمت معاون وزير جهادكشاورزي را دارا بوده و با حكم وزير منصوب مي شود. وي مسئول حسن انجام امور سازمان در قالب مفاد اين اساسنامه و اجراي قوانين و مقررات ذيربط و حفظ حقوق، منافع و اموال سازمان مي باشد.

ماده 7 وظائف و اختيارات رئيس سازمان به شرح ذيل مي باشد :

1- تهيه بودجه سالانه سازمان ونظارت بر حسن اجراي آن و انجام كليه امور مالي، اداري، استخدامي، تشكيلاتي و اجرايي در چارچوب قوانين و مقررات مربوط.

2- انجام هر گونه معامله، ايجاد تعهد و عقد هر نوع قرارداد و مبادله موافقتنامههاي مورد نياز به منظور پيشبرد اهداف سازمان با رعايت ساير قوانين و مقررات مرتبط.

3- تدوين چشماندازها و تهيه برنامههاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت براي اجراي وظائف سازمان و در چارچوب برنامههاي وزارت جهادكشاورزي.

4- تهيه و پيشنهاد لوايح قانوني و تدوين دستورالعمل ها، بخشنامهها و شيوهنامههاي مورد نياز سازمان و كليه واحدهاي استاني تابعه.

5- استيفاي منافع، طرح دعاوي و دفاع از حقوق و اهداف سازمان در دادگاه ها و مراجع صالح قضايي و قانوني اصالتاٌ يا توسط وكيل با حق توكيل غير.

تبصره : رئيس سازمان مي تواند بخشي از اختيارات خود را با مسئوليت خود به هر يك از كاركنان سازمان تفويض نمايد. تفويض اختيارات انجام شده نافي مسئوليت رئيس سازمان نخواهد بود.

ساير مقررات

ماده 8– كليه قراردادها، اوراق مالي، اسناد تعهد آور و چكهاي صادره در مركز با امضاء رئيس سازمان يا افرادمجاز از طرف وي و در واحدهاي استاني تابعه با امضاء مسئول واحد استاني معتبر خواهد بود.

تبصره چك ها، اسناد و اوراق مالي علاوه بر امضاهاي افراد ياد شده بايد توسط مسئول امور مالي سازمان در مركز يا واحدهاي سازماني مستقر در استان هاي ساحلي حسب مورد امضاء شود.

اين اساسنامه به موجب نامه شماره 12975/30/84 مورخ 27/5/1384 شوراي نگهبان به تائيد شوراي ياد شده رسيده است.

شرح وظايف سازمان شيلات ايران در زمان تاسیس 1384

1.انجام تمهيدات لازم به منظور اعمال مديريت صيد و مقررات مربوط به آن، حفاظت منابع، بازسازي ذخاير، بهسازي محيط زيست آبزيان و آبزي دار كردن اقتصادي آبهاي تحت حاكميت و صلاحيت جمهوري اسلامي ايران.

2.سياست گذاري، تعيين راهبردها، تدوين برنامه ها و راهكارهاي اجرايي توسعه فعاليت هاي سازمان در چارچوب برنامه هاي توسعه كشور.

3.شناسايي قابليت ها و نيازمندي هاي توسعه صيد و صيادي، آبزي پروري و صنايع جانبي وابسته در مناطق مختلف كشور و در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه.

4.انجام بررسي هاي لازم در جهت توسعه و بهبود فعاليت هاي شيلاتي كشور، شناسايي يافته ها و فن آوري هاي جديد و توسعه و تعميم آن ها.

5.انجام تمهيدات لازم به منظور ارتقاء و بهبود كيفيت و فرآوري و عرضه آبزيان.

6.ترغيب و حمايت از تشكيل تعاوني ها، اتحاديه ها، شركت ها و تشكل هاي مرتبط با صيد و پرورش آبزيان با رعايت قانون حفاظت و بهره برداري ازمنابع آبزي و ساير مقررات مربوطه.

7.حمايت از فعاليت هاي صيد و صيادي، آبزي پروري، عمل آوري و صادرات و واردات آبزيان از طريق تشويق و مشاركت بخش غيردولتي.

8.انجام تمهيدات لازم به منظور ايجاد فرصت هاي شغلي در جهت افزايش اشتغال و تأمين پروتئين مورد نياز كشور.

9.نظارت بر امور مربوط به واردات شناورها و آلات و ادوات صيادي و آبزي پروري در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه.

10.نظارت، هدايت، امكان سنجي و بسترسازي لازم در زمينه مديريت آبزي پروري و صيادي، بهبود فعاليتهاي مربوط به حمل و نقل، بازاريابي، خريد و فروش، عمل آوري و بيمه فرآورده هاي شيلاتي.

11.صدور مجوزهاي مرتبط با پرورش و برداشت آبزيان و فعاليتهاي صيد و صيادي و عمل آوري آبزيان در آبهاي حوزه فعاليت سازمان.

12.نظارت بر تأسيس، توسعه، نگهداري و مديريت بنادر صيادي با رعايت وظايف ساير ارگان ها.

13.نظارت بر فعاليت هاي مربوط به شناورهاي صيادي خارجي و شناورهاي صيادي داخلي در آبهاي تحت حاكميت و صلاحيت جمهوري اسلامي ايران براساس قانون حفاظت و بهره برداري از منابع آبزي.

14.برنامه ريزي به منظور تكثير و حفاظت طبيعي آبزيان و بازسازي ذخاير و منابع آبزيان در آبهاي حوزه فعاليت سازمان.

15.تعيين گونه هاي، مناطق حساس شيلاتي و زمان هاي ممنوعه صيد آبزيان در چارچوب طرح مديريت ذخاير آب هاي حوزه فعاليت سازمان.

16.حفظ و حمايت از ذخاير آبزي و منابع ژنتيكي آبزيان در چارچوب برنامه هاي زيست محيطي.

17.انجام اقدامات مؤثر و لازم به منظور حفاظت از منابع آبزيان در آب هاي حوزه فعاليت سازمان با هماهنگي، همكاري و مشاركت نيروهاي انتظامي و مردمي.

18.برنامه ريزي و هدايت سيستم جمع آوري و پردازش آمار و اطلاعات صيد، اقتصاد صيد و بيومتري آبزيان در چارچوب اهداف مربوطه و تعيين روند صيد و الگوي بهره برداري از ذخاير مختلف آبزيان.

19.برنامه ريزي در جهت توسعه پايدار آبزي پروري و بهبود مديريت توليد و پرورش آبزيان در كشور.

20.تعيين ضوابط، معيارها و استانداردهاي فعاليت هاي صيادي، آبزي پروري، عمل آوري و ساير فعاليت هاي مرتبط با هماهنگي مراجع ذيربط.

21.انجام ساير وظايف و اختيارات حاكميتي كه به موجب قوانين و مقررات مربوطه به عهده سازمان محول شده است.

اهداف و وظایف سازمان در شرایط فعلی:

اهداف و وظایف سازمان در شرایط فعلی عبارت است از سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت برای بهره برداری پایدار از ذخایر و منابع آبزی کشور ، حفاظت از منابع آبزی و بازسازی موثر ذخائر موجود ، توسعه مدیریت و نگهداری زیرساخت های صیادی و آبزی پروری ، ارتقاء بهره وری منابع و عوامل تولید در آب های تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران

وظائف مربوطه نیز به استناد ماده 5 اساسنامه توسط سازمان تهیه و در تاریخ 22/9/84 در قالب 21 بند به شرح ذیل به تائید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رسیده است. وظائف ابلاغی معطوف به اعمال حاکمیت دولت در زیربخش شیلات در کشور بوده وظائف تصدی مربوط به شرکت سهامی شیلات از آن خارج گردیده است:

1-    انجام تمهیدات لازم به منظور اعمال مدیریت صید و مقررات مربوط به آن ، حفاظت منابع ، بازسازی ذخائر ، بهسازی محیط زیست آبزیان و آبزی دار کردن اقتصادی آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران

2-    سیاست گذاری ، تعیین راهبردها ، تدوین برنامه ها و راهکارهای اجرائی توسعه فعالیتهای سازمان در چارچوب برنامه های توسعه کشور

3-    شناسائی قابلیتها و نیازمندیهای توسعه صید و صیادی ، آبزی پروری و صنایع جانبی وابسته در مناطق مختلف کشور و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه

4-    انجام بررسیهای لازم در جهت توسعه و بهبود فعالیتهای شیلاتی کشور ، شناسائی یافته ها و
فن آوریهای جدید و توسعه و تعمیم آنها

5-    انجام تمهیدات لازم به منظور ارتقاء و بهبود کیفیت و فرآوری و عرضه آبزیان

6-    ترغیب و حمایت از تشکیل تعاونی ها، اتحادیه ها، شرکت ها و تشکلهای مرتبط با صید و پرورش آبزیان با رعایت قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی و سایر مقررات مربوطه.

7-    حمایت از فعالیتهای صیدوصیادی ، آبزی پروری ، عمل آوری و صادرات و واردات آبزیان از طریق تشویق و مشارکت بخش غیردولتی

8-    انجام تمهیدات لازم به منظور ایجاد فرصتهای شغلی در جهت افزایش اشتغال و تامین پروتئین مورد نیاز کشور

9-    نظارت بر امور مربوط به واردات شناورها و آلات و ادوات صیادی و آبزی پروری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه

10- نظارت ، هدایت ، امکان سنجی و بسترسازی لازم در زمینه مدیریت آبزی پروری و صیادی ، بهبود فعالیتهای مربوط به حمل و نقل ، بازاریابی ، خریدوفروش ، عمل آوری و بیمه فرآورده های شیلاتی

11-صدور مجوزهای مرتبط با پرورش و برداشت آبزیان و فعالیتهای صیدوصیادی و عمل آوری آبزیان در آبهای حوزه فعالیت سازمان

12- نظارت بر تاسیس ، توسعه ، نگهداری و مدیریت بنادرصیادی با رعایت وظائف سایر ارگانها

13- نظارت بر فعالیتهای مربوط به شناورهای صیادی خارجی و شناورهای صیادی داخلی در آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران براساس قانون حفاظت و بهره برداری از
منابع آبزی

14- برنامه ریزی به منظور تکثیر و حفاظت طبیعی آبزیان و بازسازی ذخائر و منابع آبزیان درآبهای حوزه فعالیت سازمان

15- تعیین گونه ها، مناطق حساس شیلاتی و زمانهای ممنوعه صید آبزیان در چارچوب طرح مدیریت ذخائر آبهای حوزه فعالیت سازمان

16- حفظ و حمایت از ذخائر آبزی و منابع ژنتیکی آبزیان در چارچوب برنامه های زیست محیطی

17- انجام اقدامات موثر و لازم به منظور حفاظت از منابع آبزیان در آبهای حوزه فعالیت سازمان با هماهنگی ، همکاری و مشارکت نیروهای نظامی ، انتظامی و مردمی

18- برنامه ریزی و هدایت سیستم جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات صید، اقتصاد صید و بیومتری آبزیان در چارچوب اهداف مربوطه و تعیین روند صید و الگوی بهره برداری از ذخائر مختلف آبزیان

19- برنامه ریزی در جهت توسعه پایدار آبزی پروری و بهبود مدیریت تولید و پرورش آبزیان در کشور

20- تعیین ضوابط ، معیارها و استانداردهای فعالیت های صیادی ، آبزی پروری ، عمل آوری و سایر فعالیتهای مرتبط با هماهنگی مراجع ذیربط

21- انجام سایر وظائف و اختیارات حاکمیتی که به موجب قوانین و مقررات مربوطه به عهده سازمان محول شده است.


چارت تشكيلاتي سازمان شیلات ایران

رياست سازمان

 
 
 
                                         
 
 
 
 
 
     
 

معاونت برنامه ريزي و توسعه مديريت

 

اداره كل توسعه منابع انساني

 

اداره كل امور مالي

 

مديريت حقوقي

 

دفتر برنامه و بودجه

 

مديريت نوسازي و تحول اداري

 

معاونت صيد و بنادر ماهيگيري

 

دفتر امور صيد و صيادي

 

دفتر بنادر ماهيگيري

 

دفتر حفظ و بهسازي منابع دريايي

 

اداره كل مطالعه و احداث بنادر صيادي

 

معاونت آبزي پروري

 

دفتر بازسازي ذخايرآبزي

 

دفتر توسعه منابع آبزي و ماهيان آب شيرين

 

دفتر امور ميگو و آبزيان دريايي

 

مديريت فني و امور آبزي پروران

 
   

دفتر رياست, روابط عمومي و اموربين‌الملل

 

حوزه نمايندگي ولي فقيه

 

مديريت ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات

 

مديريت حراست

 

دفتر بهبود كيفيت، فراوري و توسعه بازار آبزيان

 

يگان حفاظت منابع آبزي

   
   
   
 

   
   
 

   
 
 

   
   
 

   

   «فصل سوم»

روندکاروچگونگی ارائه خدمات

فصل سوم

تعاريف اصطلاحات مالي:

1- سال مالی : شرکت یکسال شمسی است که به استثناء سال آغاز فعالیت شرکت همه ساله از اول فروردین ماه آغار و در پایان اسفند ماه خاتمه می یابد .
2- درآمد عملیاتی:وجوهي كه بر اثر فعالیت ودر قبال ارائه خدمات شرکت در ازاء پخش وتوزيع وفروش اجناس خريداري شده و انجام سایر خدمات حاصل می شود اعم از اینکه وصول شده و یا بعداَ وصول می شود.
3-
درآمدهای غیر عملیاتی: عبارتست از سود حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت و سود حاصل از فروش اموال و کارمزد های دریافتی و ارائه خدمات جنبی وسایر درآمدهاي نظير آن0
4 - هزینه:
عبارت از پرداختهايی است که در نتیجه فعالیت های شرکت و بطور قطعی به ذینفع در قبال انجام تعهد یا در ازاء دریافت خدمات وکالاهای مصرفی و یا به عنوان دیگری كه با رعایت مفاد اساسنامه ویا سایر مقررات مربوط شركت وبا دستور مدير عامل صورت می گیرد.
5- دستور پرداخت:
اجازه ای است که کتباَ بوسیله مدیر عامل شرکت یا مقامات مجاز از طرف وی برای پرداخت تعهدات و هزينه هاي انجام شده قابل پرداخت عهده مسئول مالی در وجه ذینفع صادر
می گردد.
6- علی الحساب: عبارت از پرداختی است که به منظور ادای قسمتی از تعهد يا كار انجام شده صورت
می گیرد .
7- پیش پرداخت :
عبارت است از پرداختی که طبق احکام و مقررات و قراردادها و سفارشات پیش از انجام تعهد در ازاء وثیقه معتبر به تشخیص هیئت مدیره صورت می گیرد0

8- تنخواه گردان: عبارت از وجهی که از طرف امور مالی شرکت به پیشنهاد واحد مربوطه وتائید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی برای انجام برخی از هزینه ها دراختیار واحدیا مأمورین مجاز قرار
می گیرد تا به تدریج که هزینه های مربوطه انجام می شود در قبال اسناد و هزینه های پرداخت شده مجدداَ وجه لازم را دریافت دارند.
تبصره :نحوه پرداخت، تأمین، کنترل، تسویه و تحویل تنخواه گردان با رعایت مقررات مربوطه بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.
مقررات ودستورالعملهاي مالي:

1- امضای قراردادها ، چک ها و اسناد تعهدآور شرکت در اداره مرکزی و با توجه به اساسنامه شرکت توسط هیئت مدیره تعیین می گردد.

2- برداشت از حسابهای بانکی شرکت که جهت تنخواه ایجاد میگردد با امضاء بالاترین مقام اجرائی و مسئول مالی شرکت و یا هر ترتیب دیگری که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشد خواهد بود.

3-اسناد مالی برای پرداخت از حسابهای اصلی شرکت بابت هزینه ها و پرداختها بوسیله امور مالی پس از رسیدگی وبه موجب اسناد مثبته تنظیم و ضمن تائید مدیر امور مالی یا نماینده منتخب او باید به
امضاء های مجاز پیش بینی شده برسد.
4- مأمور خرید و مسئولین تدارکات که وجهی در اختیار دارند از بین کارکنان شرکت انتخاب و از لحاظ وجه دریافتی بعنوان عامل امور مالی عمل نمایند.
5-مواردی که در این فصل از آیین نامه ذکری از آنها به میان نیامده است، منطبق بر اساسنامه و قواعد و مقرراتی است که در اصول پذیرفته شده ویا در عرف حسابداری متداول بوده و مغایر با قوانین مالی، قانون تجارت، مالیاتی وسایر قوانین ذیربط نباشد
.

6- درآمدهای تحقق یافته براثر فعالیتهای شرکت، سرمایه گذاری یا مشارکت و غیره به حساب مخصوصی که به همین منظور بوسیله شرکت افتتاح خواهد شد واریز می گردد برداشت از این حساب با تعیین محل مصرف با امضاء مجاز مذکور در اساسنامه خواهد بود.
7-شعب شرکت موظفند کلیه وصولی های خود را از بابت فروش كالا و ضایعات و نظایر آن را بدون حق برداشت به حساب یا حسابهای بانکی تعیین شده شرکت واریزنمایند و مراتب را همزمان به امور مالی اعلام دارند.
8- وجوهی که بوسیله شرکت بعنوان سپرده ،وجه الضمان، وثیقه ونظایر آن دریافت می شود، باید به حساب یا حسابهای بانکی تعیین شده که با تائید هیأت مدیره به همین منظور افتتاح می گردد واریز شود.
تبصره:شرکت مجاز به دریافت وجه نقد از طرفهای معامله خود نمی باشدمگر در موارد خاص وبرابر دستور مديرعامل يا مقام مجاز.
9-كليه پرداختها توسط چک و از طریق حساب یا حسابهای بانکی (حساب پرداخت) وپس از صدور دستور پرداخت از امور مالي وبا تائيد مقام مجاز انجام خواهد شد.
تبصره:پرداختهای اتفاقی وجزئی از طریق تنخواه گردان و بطور نقد یا چک از محل حساب بانک تنخواه گردان انجام می پذیرد.
10- هر گونه پیش پرداخت یا علی الحساب با دستور کتبی مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی انجام می پذیرد پیش پرداخت یا علی الحساب در موارد زیر با رعایت آیین نامه معاملات وسایر مقررات ذیربط قابل پرداخت می باشد .
الف) وجوهی که برای خرید کالا یا خدمات قبل از تحویل کالا یا انجام خدمات بر اساس مذاکرات باید در مقابل رسید و تضمین مناسب به تشخیص هیئت مدیره پرداخت گردد.
ب) وجوهی که بابت افتتاح اعتبارات اسنادی برای خریدهای خارجی و هزینه های متعلق در وجه بانکها پرداخت می شود.
ج) حقوق ومزایای کارکنان
11- در صورتیکه پیش پرداخت و علی الحساب در موعد مقرر از طرف گیرنده وجه واریز نگردد امور مالی مکلف است علاوه بر کلیه اقدامات لازم معادل مبلغ پیش پرداخت وعلی الحساب را از محل تضامین و یا هر گونه وجهی که باید به بدهکار پرداخت گردد تأمین و کسر نماید.
12- وجوهی که زائد بر میزان مقرر وصول شده اعم از اینکه این دریافتی اضافی اشتباه پرداخت کننده یا واحد وصول کننده ویا عدم انطباق مبلغ وصولی با مورد مربوطه باشد ویا اینکه تحقق اضافی دریافتی بر اثر رسیدگی شرکت یا واحد ذیربط یا مقامات قضائی حاصل شود باید به ذینفع مسترد گردد.
13-کسر و جمع آوری و تسویه به موقع کسور قانونی را که قانون بعهده شرکت گذاشته بر عهده واحد مالی است .
14- حسابهای بانکی مورد نیاز اعم از ریالی وارزی مطابق با مقررات جاری کشور و ضوابط مورد عمل شرکت به پیشنهاد مدیر عامل و به تصویب هیئت مدیره افتتاح می گردند.
15-در صورت نیاز مبلغ تنخواه گردان لازم به مأمورین خرید یا واحدها متناسب انجام فعالیت پرداخت میگردد ضوابط مربوط به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.

زيرسيستم خزانه داري در ارتباط با دريافت وپرداخت :

يكي از مهمترين نكات در موسسات مالي براي كسب اعتبار بين شركاي تجاري، ثبت منظم عمليات نقدي و وصول و پاس كردن به موقع اسناد تجاري مي‌باشد. سيستم خزانه‌داري عهده‌دار ثبت عمليات دريافت و پرداخت نقد و چك از محل صندوق، حساب‌هاي بانكي و تنخواه‌گردان و صدور خودكار سند حسابداري آنها به صورت ساده و حتي ثبت مركب مي‌باشد. امكان چاپ روي چك، تهيه صورت مغايرت بانكي، گزارش اسناد دريافتني و پرداختني، تهيه كاركرد صندوق و صورت هزينه تنخواه از قابليت‌هاي ديگر اين سيستم مي‌باشد.

وظايف خزانه دار:

1 - تعريف حساب‌های بانکی، صندوق و تنخواه
2 - تعریف فرمت‌های چاپ چک با استفاده از تصویر اسکن شده برگه چک برای چاپ چک‌های صادره
3 - تعریف مشخصات دسته چک‌ها و نمایش اطلاعات مربوط به برگه‌های دسته چک
   4 - ثبت درخواست پرداخت وجه توسط واحدهای مختلف سازمان
  5 - ثبت دستور پرداخت و مشخص نمودن نحوه پرداخت (مبلغ نقدی، تعداد چک ها، تاریخ سررسید و...)
   6- ثبت اطلاعات مربوط به پرداخت (نقد، چک و برداشت)، پرداخت مرکب، چاپ رسید پرداخت و صدور خودکار سند
   7 - ثبت صورت هزینه تنخواه، چاپ رسید و صدور خودکار سند
   8 - ثبت اطلاعات مربوط به دریافت (نقد، چک و واریز)، دریافت مرکب، چاپ رسید و صدور خودکار سند
  9 - تعریف فرمت دیسکت صورت حساب بانک و ورود اطلاعات صورت حساب از طریق دیسکت و هم به صورت دستی
10 - انجام عملیات مغایرت‌گیری بانکی و چاپ صورت مغایرت
11 - مشاهده اسناد تنظیم شده در سیستم خزانه‌داری در حسابداری مالي

گزارشات خزانه داري:
1 - چک‌های صادره/ دریافتی
2 - گزارش صندوق
3 - گزارش حساب
4 - مغایرت خزانه‌داری و حسابداری
5 - اقلام باز صورت حساب

شرح سيستم حسابداري مالي:

سيستم حسابداري بعنوان اصلي ترين زير سيستم از مجموعه سيستمهاي مالي و مديريت ، داراي قابليتهاي وسيع و قابل تنظيم و برقراري ارتباط با ساير سيستمهامي باشد .

تنظيمات سيستم :

بخش تنظيمات سيستم بعنوان يک بخش قوي ومستقل امکان تنظيم کليه بخشهاي سيستم و نحوه عمليات آنرا در کليه قسمتها بصورت پارامتريک بر عهده دارد ، که شامل موارد زير است :

- تنظيم دوره هاي مالي و تاريخ بصورت دلخواه شمسي ،ميلادي و...

- تنظيم مشخصات وساختارشرکت

- تعيين طبقه بندي حسابها

   - تنظيم سطوح و کد مراکز هزينه

   - تنظيم ارتباط با حسابهاي مربوط به سيستم خزانه داري

   - تنظيم ارتباط با حسابهاي مربوط به سيستم انبار

   - تنظيم ارتباط با حسابهاي مربوط به سيستم فروش

فرايند عمليات حسابداري و شرح وظايف :

1- انجام تنظيمات سيستم حسابداري بشرح موارد فوق الذكر

2- بررسي ومميزي اسناد ومدارك مالي تعهد آور همانند فاكتور ها ي هزينه -خريد وفروش وقراردادهاي منعقده وصدور دستور پرداخت و اسناد حسابداري مطابق اصول پذيرفته شده حسابداري.

3- محاسبه حقوق دستمزد كاركنان براساس كاركرد ماهانه وپرداخت آن پس از كسر كسور قانوني وصدور سند حسابداري مربوط.

4- صدور اسناد حسابداري فروش هاي عملياتي وساير درآمد هاي شركت

5- تهيه صورت مغايرت بانكي با هماهنگي واحد خزانه داري بصورت ماهانه

6- تهيه گزارشات مختلف از دفاتر و ترازمانده حسابها جهت ارائه به مديريت برحسب نياز

7- تهيه خلاصه ليست حقوق پرداختي كاركنان بصورت ماهانه به بيمه ودارايي

8- تهيه وارسال فهرست كالاي خريداري شده در هر3ماه به دارايي

9- محاسبه ماليات برارزش افزوده فاكتور هاي فروش وخريد وپرداخت تفاوت آن به دارايي مطابق
فرم هاي مربوطه

10- ثبت دفاتر روزنامه وكل قانوني شركت بصورت ماهانه پس از معرفي سيستم حسابداري به دارايي

11- تهيه صورتهاي مالي شامل ترازنامه سودوزيان وصورت تغييرات گردش وجوه نقد در پايان سال مالي

12-تهيه اظهارنامه مالياتي درپايان دوره مالي وارسال آن به دارايي بهمراه صورتهاي مالي و
يادداشت هاي پيوست

گزارشات سيستم

-گزارش روزنامه

- گزارش دفاتر حساب براي کليه سطوح

- گزارش دفاتر حسابهاي مقداري ، ارزي

- گزارش مراکز هزينه

- گزارش دفاتر مرتبط به حسابهاي سيستم انبار وفروش

- گزارش كنترلي اسناد دريافتني وپرداختني

-گزارش مانده حسابها وتراز آزمايشي

- گزارش صورتهاي مالي (تراز نامه وسود وزيان )

شرح وظايف کارپرداز:

1- دريافت درخواستهاي خريد از مقام مافوق و ثبت در دفاتر مخصوص

2- اخذ پيش فاکتور از فروشندگان کالاي مورد درخواست و ارسال آن جهت موافقت به مقام مافوق 0سپس جمعداري نقدي يا امور مالي براي تأمين اعتبار و صدورچک

3- استعلام بهاء قبل از خريد اجناس و گزارش آن به مقام مافوق

4- بررسي درخواستهاي واصله ي خريد با توجه به قوانين و مقررات موردعمل

5- تهيه و تنظيم صورت مجلسها و مدارک مربوط به خريد

6- تحويل اجناس خريداري به انبارهاي مربوط و تحويل سند هزينه و گزارش دريافت انبار به قسمت مربوط و اخذ رسيد قبض انبار

تنخواه گردان :

مبلغی پول (معمولا پول نقد) است که برای رفع نیازهای مالی کوچک و جاری شرکت‌ها و موسسات در اختیار کارمندانی قرار می‌گیرد. هدف از این کار پرداخت سریع بهای خدمات و کالا‌هایی است که به طور روزمره در جریان فعالیت شرکت خریده می‌شود. تنخواه گردان روند پرداخت را بدون نیاز به صدور چک یا دیگر اوراق بهادار تسریع می‌کند. هر شركت مبلغ معینی را ماهانه يا سالانه به عنوان تنخواه گردان تعیین می‌کند و آن را در مقابل رسید به یک یا چند کارمند می‌سپارد تا بسته به نیاز خرج کنند. در پایان سال مالی یا در دوره‌های کوتاه‌تر به حساب تنخواه گردان و صورت خرج‌ها رسیدگی می‌شود و اگر مبلغی از آن باقی مانده باشد به حساب بانكي شرکت باز گردانده می‌شود.

باتوجه به مقدمه تحقیق و شرح مختصر رئوس و چرخه کاری و چارچوب وظایف کلی اداره کل امورمالی ذیلا" به شرح تفضیلی وظایف اداره دریافت و پرداخت که بطور اخص به تشریح روند کار چگونگی ارائه خدمات وظایف این قسمت و ارتباط آن با سایر بخش ها در چرخه دریافت و پرداخت حسابداری می پردازیم:

شرح تفضيلي وظايف اداره دريافت وپرداخت

اطلاع از وضعيت نقدينگي، وضعيت وصولي ها، سررسيد تعهدات و ساير اطلاعات مربوط به گردش وجوه نقد سازمان، از جمله نيازهاي ضروري است كه مديران مالي و حتي مديريت ارشد سازمان، همه روزه در برنامه ريزي ها و تصميم گيري هاي خود بدان رجوع دارند. به همين دليل كنترل و نظارت بر گردش وجوه نقد نيز، اهميت و جايگاه ويژه‌اي در نظام مالي سازمانها دارد. بدون شك مديريت صحيح وجوه نقد، و تسلط كامل بر فرآيندهاي دريافت و پرداخت، يكي از شروط اصلي داشتن سازماني موفق است.

نرم‌افزار حاضر، به عنوان بخشي از سيستم يكپارچه اطلاعات مديريت سامان، مي­تواند راهكار مناسبي براي مديريت بهينه‌ي وجوه نقد و فرآيندهاي دريافت و پرداخت سازمان­ها باشد.

ويژگيهاي ممتاز :

تعريف بانكها، حسابهاي بانكي، صندوقها و تنخواه گردانها، يكپارچه با حسابهاي تفصيلي

نگرش فرآيندي با امكان تنظيم روالهاي اجرا، از صدور برگه درخواست تا مراحل مختلف تاييد و اقدام

كنترل صحت ورود اطلاعات و كنترل ترتيب صحيح ثبت گردشها در كليه مراحل

تعريف انواع اسناد در گردش سيستم اعم از چك، سفته، حواله بانكي، فيش نقدي، برات، ... توسط كاربر

محدوده فعاليتهاي حوزه مالي مؤسسات و سازمانهايمختلف ، عمليات مربوط به وجوه نقد و اعتبارات و مديريت آن از جايگاه ويژه و تعيينكننده اي برخوردار گشته است. بطوريكه مديريت منابع و وجوه نقد را از يكسو به عنوانمبرم ترين مسأله سطوح عالي مديريت و از سوي ديگر به عنوان مركز ثقل و حلقة محورياتصال و ارتباط حوزه هاي عملياتي گوناگون قرار داده است.

كنترل ثبت عملياتدريافت و پرداخت و اطمينان از صحت آنها ، اطلاع لحظه اي از تنگناهاي مالي و نقاطبحراني ، ميزان اتكاء به اعتبارات مالي و اسنادي، پيش بيني منابع و مصارف آتي وآناليز گردش وجوه نقدكه ازعمده ترين ودرعين حال پردغدغه ترين مؤلفه هاي ذهني مديريتهر سازمان بشمار مي رود ، با راهكارهاي منعكس در سيستم حاضر امكان پذير مي باشد.

سيستم مكانيزة مديريت منابع و وجوه نقد بعنوان يكي ديگر از حلقه هاي بهم پيوستهسيستمهاي يكپارچة برآنست تا با ثبت واقعي و بموقع عمليات مالي واسنادي و قابليت بكارگيري تجربه متراكم مديران مالي سازمانها از طريق مشخصه هايپايه اطلاعاتي بتواند پاسخگوي نيازها و سياستهاي كلان اشاره شده باشد و با برقراريارتباط پيوسته با سيستم حسابداري مالي نقش اساسي خود را در بروز نگهداري اطلاعاتكنترلي مالي و مديريت منابع به نحو مطلوب ايفاء نمايد .

1) اعلام لحظه اي موجودي نقد و بانك (ريالي )
2) اعلام لحظه اي وضعيت اسناد جهت پيگيري ( اسناددريافتني ، پرداختني ، واگذارشده)
3) دريافت اطلاعات صورتحساب بانك (بصورت مكانيزه يادستي )وكنترل صحت آن
4) تهيه صورت تطبيق حسابهاي بانكي جهت شناسايي اقلام مغاير بانكي (شماره ، مبلغ، تاريخ)
5) اعلام موجودي مطمئن ازحسابهاي نقد وبانك
6) پرداخت و دريافت وجه نقد، حواله نقد ، حواله شهرستان ، چك روز ، چك مدت دار ، اوراق بهادار و چاپ رسيد مربوطه
7) ثبت عمليات واگذاري، وصول، تحويل، تمديدتاريخ،استردادوخرج كردن اسناد سررسيددار
8) چاپ چك مطابق قالب كليه بانكها با امكان طراحي قالبهاي جديد
9) تنظيم دستور پرداخت قطعي وعلي الحساب با رعايت جدول اختيارات مسئولين مربوطه وچاپ سند
10) تفكيك منابع به انواع بانك ، تنخواه ، صندوق ، اعتبارات و اوراق بهادار
11) امكان صدور اسناد پرداختني مدت دار
قابل خرج و بهادار
12) تنظيم دستور پرداخت و صدور چك از سايرسيستم ها مـانند چـك سود سهامـداران ، چك حقوق كاركنان و ساير پرداخت هاي گروهي
13) امكان تامين موجودي بين بانكها وتنخواه گردان وبالعكس (انتقال وجوه)
14) كنترل وپيگيري عمليات مربوط به چكهاي برگشتي
15) اعمال تخفيفات مربوط به وصول قبل از موعد و ضايعات فروش درحساب مشتريان
16) ثبت عمليات اقساط وام ها
17) انتقال مكانيزه موجودي و اسناد باز به سال مالي جديد
18) صدور و چاپ اسناد حسابداري وانتقال به سيستم مالي
19) انتقال اطلاعات گزارش حساب مشتريان به سيستم فروش جهت كنترل و پيگيري
20) كنترل عمليات وصول گر ، تهيه گزارش عملكرد جهت تشويق وصوليها
21) تنظيم گزارش وضعيت تعهدات پرداخت و دريافت (معوقه ، جاري ، آتي)
22) تنظيم گزارش گردش وجوه نقد به تفكيك بابتهاي دريافت وپرداخت ومقايسه سنواتي
23) تهيه انواع گزارشات ورسم نمودار براساس كليه محورهاي جدول اطلاعات
24) امكان مشاهده گردش حسابهاي سيستم وجوه در سيستم مالي
25) امكان سريال بندي روي اسناد
26) طبقه بندي اسناد دريافت و پرداخت براساس وضعيت موجود
27) عمليات گروهي (واگذاري ، وصول ، تحويل ، رد و تائيد ، ويرايش مجدد گروهي ، صدور سند مالي)
28) امكان
Backup / Restore از داخل سيستم
29) كنترل دسترسي كاربران به قسمتهاي مختلف سيستم
30) امكان دسته بندي اسناد براساس شعبه با استفاده از تخصيص سريال هاي موجود به هر شعبه

ارايه گزارشات ذيل بر حسب درخواست مديريت:
- گزارش توان مالي و يا توان پرداخت
- گزارش و نمودار گردش وجوه نقد (
Cash Flow)
- گزارش اسناد در جريان وصول، اسناد وصول نشده و اسناد دريافتي در بازه‌هاي زماني مختلف
- گزارش اسناد پرداختني و اسناد پرداخت نشده در بازه‌هاي زماني مختلف
- گزارش وضعيت دسته‌چك‌ها
- گزارش موجودي حساب‌هاي بانكي
- گزارش موجودي تنخواه‌ها و صندوق‌ها
- گزارش پرداخت اقساط تسهيلات بانكها و موسسات مالي اعم از اصل و يا بهره و يا جرايم ديركرد
كه البته مي بايست اين نوع پرداختها با توجه به سررسيد اقساط -تسهيلات حدي و موردي- به موقع گزارش و تحويل مديريت گردد.

فرآیند کلی ارتباط سیستم ها با واحد حسابداری مالی

مستندات اداري پرسنلي وغير پرسنلي وصورت وضعيت هاي قرارداد ها وپروژهاي در دست اجرا


 

1-دريافت مدارك ومستندات لازم وكافي از واحدها

2-بررسي وكنترل مستندات از نظر محاسبات وتطبيق با قوانين وآئين نامه ها

3-تشخيص وطبقه بندي دريافت وپرداخت ها درحساب ها مطابق چارچوب نظري واستاندارد حسابداري به تناسب نوع معامله - ماهيت وطرف حساب آن

4- صدور اسناد حسابداري در سيستم و کارکرد

5- بررسي       تراز حاصل از ثبت اسناد حسابداري و اطمينان از ثبت صحيح حسابها با استفاده از گزارشات كنترلي اسناد دريافتني وپرداختني وحسابهاي درآمد وهزينه ومراكز آن.

6-تهيه وارائه گزارشات وصورتهاي مالي در مقاطع زماني مورد درخواست مديريت وپايان سال مالي0

حسابداري مالي


«فصل چهارم»

جمع بندی ،نتیجه گيري و ارائه پیشنهادات


 

فصل چهارم :

جمع بندي :

ارزیابی روز افزون جمعیت جهان و نیاز فراوان به پروتئین موجب شده است تا انسان هرچه بیشتر به استفاده از منابع عظیم وغنی آبزیان روی آورد به همین علت در بسیاری از کشورهای جهان صنعت ماهیگیری و پرورش آن به یک صنعت مادر تبدیل شده است البته این امر بستگی به موقعیت جغرافیایی این کشورها دارد.درکشورهایی مانند ژاپن ، روسیه ممالک اسکاندیناوی صنعت ماهیگیری و پرورش آن از پیشرفت بسیاری برخوردار می باشد بطوریکه امروز بخش عظیمی از صادرات و درآمد ملی این کشورها را شامل می شود.

درایران نیز ماهیگیری از دیرباز به صورت سنتی و خارج از هرگونه نظام خاص و تکنولوژی های پیشرفته در کرانه های شمالی و جنوبی کشور رواج داشته است.

در گذشته این امور در انحصار شرکت سهامی شیلات ایران (سهامی خاص) علاوه برتصدی وظایف مربوط به استحصادر خاویار و صید ماهی و میگو و صنایع غذایی وابسته همچون کنسرو تن را عهده دار بوده است و بودجه آن نیز بصورت درآمد هزینه های تامین می شده است و دارای هیئت مدیره و مدیرعامل بوده است.

لیکن از حدود 8 سال پیش تاکنون این شرکت به سازمان شیلات تبدیل و بودجه ان از محل بودجه عمومی و از طریق خزانه تامین می گردد و در همین خصوص و به استناد قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزیان اقداماتی نظیر حفاظت و حراست از منابع آبزی ، افزایش مهارت و گسترش ارتباطات اجتماعی ، حمایت و پشتیبانی از صیادان و آبزی پروران ، توسعه صید و صنایع شیلاتی ، تکثیروپرورش آبزیان ، انجام تحقیقات علمی و کاربردی پیرامون موضوعات مرتبط با آبزیان ، توسعه نگهداری و مدیریت بنادر صیادی و نهایت هدایت نظارت و اعمال حاکمیت برکلیه فعالیت های زیربخش در این راستا قرار دارد.

نتیجه گیری:

در راستای استفاده بهینه از منابع با در نظر گرفتن اهداف فعلی سازمان و با بکارگیری ابزارها و گزارشات مدیریتی مورد نیاز جهت بودجه ریزی و کنترل هزینه ها و مخارج براساس ارقام مصوب بدیهی است که نیازمند سیستم یکپارچه مالی و هماهنگ با سرفصلها و چارچوب نظری مصوب دولت و سازمانهای نظارتی و محاسباتی می باشد.

لذا اداره کل امور مالی سازمان شیلات ایران برای دسترسی به اهداف پیش بینی شده و بهره گیری دقیق از اطلاعات حسابداری با استفاده از ثبت و طبقه بندی اطلاعات و گزارشات با استفاده از سیستم حسابداری یکپارچه توازن در برنامه ریزی و بودجه بندی و پیگیری و کنترل عملکرد هم به اداره برنامه و بودجه و هم مدیریت سازمان یاری می دهد.

پس از مشاهده و مطالعه فرم ها ، مستندات و روشهای اجرای کار در اداره کل امورمالی سازمان شیلات می توان چنین نتیجه گرفت:

1-برای دستیابی به اهداف یک سازمان مستلزم پایه گذاری سیستم صحیح مالی و چرخه صحیح کاری و نیروی انسانی متخصص و متعهد می باشد.

2-برای نگهداری اطلاعات مالی مستلزم دسترسی سریع و به موقع به مستندات و اعتبارات و برآوردهای بودجه ای میباشد.

3- اداره کل امور مالی و بخصوص اداره دریافت و پرداخت باید به نحو صحیح نسبت به ثبت و ورود اطلاعات در فرمهای اعتبار مصوب، تخصیص اعتبار ، درخواست وجه ،ابلاغ اعتبار، حواله پرداخت ، تامین اعتبار، صدور سند، صدورچک و کنترل مغایرت های بانکی و حسابهای فیمابین مبادرت نماید.

4-پس از انجام امورجاری دریافت و پرداخت و ثبت قطعی اطلاعات درپایان هرماه و نهایتا" درپایان سال بایدنسبت به اخذ وارائه گزارشات بموقع به مدیریت سازمان و سازمانهای نظارتی اقدام نمود.

5-برای اجراء صحیح امور و وظایف مالی مدیریت سازمان و معاونت ها وسایرمدیریت های سازمان میبایست نسبت به آئین نامه هاکلی و اجرائی بودجه سالانه کشور تاحدودی مطلع بوده و دراین راه همکاری و پشتیبانی لازم بعمل آورند تا نتیجه عملکرد مطابق با استاندارد و اهداف فیزیکی برآوردی حاصل گردد.

پیشنهادات:

باعنایت به ارتباط معنی دار بین اهداف سازمان و برآورد بودجه و اجرای صحیح دریافت منابع و پرداخت آن از طریق امورمالی پیشنهاد می گردد تا موارد ذیل جهت تسریع و سهولت در کار بکار گرفته شود:

1-درتهیه موافقت نامه و بودجه هرسال درپایان سال قبل علاوه بر در نظرگرفتن عملکرد گذشته بطور مستقیم با واحدهای مراکز مدیریت هزینه مشورت و مذاکره و نیازسنجی شود تا ناهماهنگی به وجود نیاید.

2-درابتدای هرسال پس از ابلاغ تبصره ها و آئین نامه اجرائی بودجه یک دوره کلاس هماهنگی بین مدیران مالی و اجرائی و تخصصی برگزار گردد.

3-سرفصل های بودجه برآوردی مندرج در موافقت نامه ها با سرفصل های حسابداری تطابق داده شود و یکسان باشد تامبادا هزینه ها در سایر سرفصل ها ثبت شود.

4-پیشنهاد می گردد موافقت نامه ها حداکثر تا پایان 3 ماهه اول سال به اداره کل امورمالی ابلاغ گردد تا مبادا هزینه ای یا علی الحساب پرداختی خارج و خلاف مصوب صورت گیرد.

5-پیشنهاد می گردد برای بروز رسانی سطح معلومات و اطلاعات پرسنل مالی دوره های آموزشی مطابق با آخرین استانداردهای مالی برگزار و در هرچندسال پرسنل بصورت چرخشی در واحدهای مختلف کارکنند تا قابلیت انجام کلیه امورمالی را پیدا کنند.

«پیوستها»

 

نويسنده : شهناز روحانی سرشت

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/01/17
اطلاعیه-کنسلی-کلاس-ها
به اطلاع می رساند شنبه 18 فروردین کلیه کلاس ها کنسل می باشد.
در 1402/11/11
اطلاعیه-شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده  از روی سرفصل دروس و...
در 1402/11/11
اطلاعیه-اخذ-دروس-معرفی-به-استاد
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه جامع علمی کاربردی ، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس باقی مانده با شرایط زیر می باشند میتوانند این دروس را به...
در 1402/11/10
اطلاعیه-درخواست-تجدید-نظر-نمره-تو-سط-دانشجو-مورخ-10-و-11-بهمن
دانشجویان گرامی ، برای درخواست تجدیدنظر فقط روزهای 10 و 11 بهمن فرصت دارید که در سامانه هم آوا درخواست  خود را در مقابل درس مورد نظر را ثبت نمایید. ضمنا پاسخ تجدید نظر روزهای 12 و 13...
در 1402/10/12
کنسلی-کلاس-درس-استاد-خاوندی-مورخ-1402-10-12
قابل توجه دانشجویان گرامی: کلاس درس استاد خاوندی ،مورخ 1402/10/12 برگزار نمی گردد. TRANSLATE with x ...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
در 09/12/1401
کلیه کلاس های استاد سلطان محمدی روز پنجشنبه مورخ 12/11 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
  • ارسالي جهت نمايش وجود ندارد
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...