معرفی مشاغل و فرصتهای شغلی در حسابداری

منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
نوشته شده توسط عرفان رحمانی
بازدید: 6001

بسمه تعالی

موضوع تحقیق معرفی مشاغل و فرصت های شغلی در حسابداری

پودمانی 1

محقق عرفان رحمانی

خرداد 1931

معرفی مشاغل و فرصت های شغلی در حسابداری

021 copy copy copy copy copy

چکیده: حسابداری رشته ای است که امروزه در ایران فرصت های شغلی زیادی برای آن وجود دارد، اما شناخت درستی از جایگاه و رده بندی سطوح مختلف شغلی نسبت به سطح تحصیلات و تجربه و تناسب آن با شغل حتی برای خود حسابدارها نیز وجود ندارد. و گاه مشاهده می کنیم که یک لیسانس یا کارشناس ارشد حسابداری در یک شرکت تنها وظایف یک دفتر دار را انجام می دهد و مبلغ حقوق او متناسب با سطح دانش او نیست. .. معرفی مشاغل و فرصت های شغلی در حسابداری امروز فرصتهای شغلی زیادی در زمینه حسابداری موجود است. سطح شغل ها بستگی به میزان آموزش شما دارد.

برای مثال دفترداری و دستیاری حسابداری نیازمند دیپلم حسابداری دبیرستان و شاید دو سال آموزش بیشتر )کاردانی( باشد. برای اینکه شما بتوانید یک حسابدار شوید، لازم است که درک بیشتری نسبت به اصول و مفروضات مالی داشته باشید که این امر مستلزم حداقل گذراندن 4 سال در مقطع لیسانس است. برخی از حسابداران در آزمون حسابداران رسمی شرکت می کنند که گذراندن این دوره فرصت های شغلی بسیار زیادتری را برای آن ها ایجاد می کند. البته در این مورد داشتن سابقه کاری و تجربه اهمیت به سزایی دارد. برای توضیح بهتر مشاغل حسابداری آن ها را به چهار دسته تقسیم می کنیم: دفترداری دستیاری حسابدار حسابدار حسابدار رسمی برای هر کدام از گروه ها اطلاعاتی در مورد حقوق، میزان تحصیلات و نوع فرصت های استخدامی در اختیار شما قرار می دهیم.

دفترداری چیست؟

درآمد سالانه:

در ایران قیمت ها متفاوت است و نمی توان مبلغ مشخصی به عنوان میانگین اعلام کرد و نرخ $ های اعلام شده بر اساس استاندارد جهانی عنوان شده است(: 00111 $ تا 411111 تفاوت در میزان درآمد منعکس کننده سطح مسئولیت هر شغل است. البته این میزان بسته به اندازه و نوع شرکت کارفرما، میزان تقاضا برای دفترداری در آن منطقه و ... است. سطح تحصیلات مورد نیاز برخی از افراد با مدرک کاردانی حسابداری به عنوان دفتردار استخدام می شوند و افرادی نیز هستند که با دیپلم حسابداری دبیرستان نیز همان شغل را به دست می آورند که طبیعطاً باید مدتی توسط کارفرما آموزش داده شوند.

اگر شما به عنوان دفتردار استخدام شدید حتماً باید با نرم افزارهای حسابداری آشنایی داشته باشید. )چه به صورت رسمی یا به صورت تجربی در خلال کار(. برای دفترداری لازم نیست که مدرک لیسانس داشته باشید. دفتردار کجا استخدام می شود؟ معمولاً توسط شرکت هایی استخدام می شوند که نیاز یا ابزار لازم برای داشتن حسابدار را ندارند. این گونه شرکت ها دفتردار را برای مرتب کردن فعالیت های روتین مالی مانند پرداخت ها، ترازنامه و خرید ها استخدام می کنند. تولید کننده های کوچک، فروشگاه های زنجیره ای، توزیع کننده ها، موسسات کوچک حسابداری و شرکت های غیر انتفاعی از جمله این شرکت ها هستند. اگر شرکت نیازمند حسابدار باشد با یک حسابدار خارج از شرکت قرارداد خواهد بست. مسئولیت ها و وظایف بیشتر جزیئات به دفتردارها واگذار می شود. آن ها باید در زمینه مرتب کردن کارهای مالی اصلی که برای شرکت حیاتی است توانا و متعد باشند به عنوان یک دفتردار شما باید بتوانید حجم وسیعی از مبادلات روتین شرکت مانند فروش ها، خریدها و پرداخت ها را دسته بندی کنید. ممکن از شما خواسته شود که مدارک مرتبط با مبادلات را تهیه یا دسته بندی کنید. مثلاً فاکتور فروش، برگه درخواست انبار، رسید و ... . در برخی موارد ارائه گزارش مالی به استفاده کنندگان بیرونی نیز جزو وظایف دفتردار خواهد بود. کار یک دفتردار ممکن است به وسیله یک حسابدار یا یک موسسه حسابداری بازبینی و بررسی شود. با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی توصیه می کنیم که خود را با آخرین تغیرات نرم افزار و تکنولوژی در زمینه حسابداری آپدیت کنید تا موقعیت های مناسب شغلی بیشتری نسیب شما گردد.

دستیار حسابدار چیست؟

درآمد سالانه:

در ایران قیمت ها متفاوت است و نمی توان مبلغ مشخصی به عنوان میانگین اعلام کرد و نرخ $ + های اعلام شده بر اساس استاندارد جهانی عنوان شده است

 تفاوت در میزان درآمد منعکس کننده سطح مسئولیت هر شغل است. البته این میزان بسته به انازه و نوع شرکت کارفرما، میزان تقاضا برای استخدام در آن منطقه و ... است. سطح تحصیلات مورد نیاز برخی از افراد با مدرک کاردانی حسابداری به عنوان دفتردار استخدام می شوند و افرادی نیز هستند که با دیپلم حسابداری دبیرستان نیز همان شغل را به دست می آورند که طبیعطاً باید مدتی توسط کارفرما آموزش داده شوند.. برای دتیار بودن لازم نیست که مدرک لیسانس داشته باشید. مسئولیت ها و وظایف شرکت هایی که اندازه آن ها به میزانی است که نیاز به یک یا دو حسابدار داشته باشند همچنین اقدام به استخدام یک دستیار حسابدار می کنند تا در انجام کارها به آن ها کمک کند. از آن جایی که وظیفه دفتردار مرتب کردن مسئولیت های مالی اساسی است پس وظیفه دستیار حسابدار تمرکز بر روی مسائل جزئی تر است. مانند مسئول پرداخت ها، مسئول حساب های پرداختنی و ... حسابدار چیست؟ درآمد سالانه: )در ایران قیمت ها متفاوت است و نمی توان مبلغ مشخصی به عنوان میانگین اعلام کرد و نرخ های اعلام + شده بر اساس استاندارد جهانی عنوان شده است

تفاوت در میزان درآمد منعکس کننده سطح مسئولیت هر شغل است. البته این میزان بسته به انازه و نوع شرکت کارفرما، میزان تقاضا برای استخدام در آن منطقه و ... است. سطح تحصیلات مورد نیاز حسابدار باید دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه باشد. در این مقطع واحدهایی در زمینه حسابداری مانند حسابداری های مالی، صنعتی، مالیاتی، درآمد هزینه، حسابرسی و ... داده می شود. در کنار این ها آموزش هایی که در – زمینه business داده می شود توانایی های حسابدار را افزایش می دهد. مانند: رفتار سازمانی، مارکتینگ، کامپیوتر، حقوق تجارت، اقتصاد و سیست های تبلیغاتی و... . به محض اینکه شما فارغ التحصیل شدید، یک حسابدار هستید اما دقت داشته باشید که حسابدار رسمی نیستید. در برخی از دانشگاه های غیر ایرانی این دو مدرک با گذراندن واحدهای اضافی با هم داده می شوند. حسابدار کجا استخدام می شود؟ بسیاری از شرکت ها به اندازه ای بزرگ و پیچیده هستند که نیاز به یک حسابدار تمام وقت داشته باشند. شما می توانید به عنوان حسابدار در یک بانک، یک شرکت تولیدی، بیمارستان، موسسات بیمه، شرکت هی کارگزاری کار کنید. همچین می توانید به استخدام موسسات دولتی در بیایید. )در ایران به دلیل وضع موجود بیشتر افراد در ابتدا تمایل به این نوع کارها دارند

 مسئولیت ها و وظایف داشتن توانایی حرفه ای در زمینه مسائل مالی، تنها یک بعد در زمینه موفقیت فرد حسابدار است. کارفرما ها به خوبی این را می دانند و ترجیح می هند حسابداری را استخدام کنند که علاوه بر داشتن توانایی عالی در زمینه مهارت های حسابداری دارای ویزگی های زیر نیز باشد. به جزئیات توجه کافی داشته باشد و تاثیر این جزئیات برمثال بزرگ تر را در نظر داشته باشد. آیا کسی هست که توانایی حل مشکلات را داشته باشد؟ کسی هست که تفکر استزاتژیک داشته باشد. آیا کنجکاوی مولد و مفید در مورد سیستم تجارت شرکت دارد؟ )چرا شرکت سود ده است؟ مشتری های شرکت چگونه جذب می شوند و ... ( آیا دارای مهارت های مناسب شنیداری هست؟ آیا توانایی نوشتن اطلاعات مالی پیچیده را به صورت شفا و قابل اطمینان دارد؟ آیا ناظر خوبی است؟ به خوبی مانند یکی از اعضای تیم شرکت می تواند کار کند یا خیر؟ برخی از حسابدارن عمومی کار هستند در حالی برخی دیگر ترجیح می دهند در مکان های خاصی فعالیت داشته باشند. برای مثال اگر شما به عنوان یک حسابدار صنعتی برای یک شرکت استخدام شوید )یا مدیر مالی صنعتی( شما باید برتعداد زیادی دستیارهای بهایاب )در سیستم حسابداری صنعتی( که با شما برای بهایابی محصولات تولید شده، تخمین بهای تولید برای تعیین قیمت فروش محصولات جدید و ردیابی مواد دستمزد و سربارهمکاری می کنند، نظارت کنید. یا ممکن شما مسئولیت آنالیز حسابهای زیاد عمومی قانونی شرکت و تراز حساب ها و تهیه صورت های مالی شرکت را منطبق با اصول پذیرفته حسابداری را بر عهده داشته باشید. به همچنین شما باید بر کار دستیاران حسابداری حساب های پرداخت نظارت کنید. برای این نوع حسابداری باید به شما عناوینی همچون حسابدار ارشد، حسابدار شرکت، مدیر حسابداری، مدیر کنترل شرکت و ... داده شود. در برخی از شرکت ها که بزرگتر و پیچیده تر هستند سک حسابدار می تواند تحت عناوین حسابرس داخلی، هماهنگ کننده سود پروژها و بودجه بندی، محقق در امور مالیاتی، آنالیزور مالی یا حسابدار مالیات استخدام شوید.

حسابدار رسمی چیست؟

درآمد سالانه:

در ایران قیمت ها متفاوت است و نمی توان مبلغ مشخصی به عنوان میانگین اعلام کرد و نرخ های اعلام $+ شده بر اساس استاندارد جهانی عنوان شده است(: 01111 $ تا 01111 سطح تحصیلات مورد نیاز در ایران برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی باید حداقل مدرک لیسانس و شش سال سابقه کار داشته باشید. برای مطالعه شرایط و ویژگی های بیشتر دیگر می توانید به سایت جامعه حسابداران رسمی مراجعه کنید. را هکارهایی برای گرفتن شغل بدون در نظر گرفتن این که شما در چه سطحی و موقعیتی به دنبال کار هستید، مطالعه موارد زیر می تواند تا حدی به شما کند تا بتوانید خود را برای گرفتن آن آماده کنید. زمانی که احتیاجی به شغل نداشته باشید: . به طور مداوم خود را آماده نگه دارید. برای مثال اگر آشنا به نرم افزارهای حسابداری نیستید، برای یادگیری آن ها تلاش کنید و در کلاس های آموزشی آن شرکت کنید. . شبکه: به شبکه سازمان های حرفه ای متصل شوید و با افراد مختلف ارتباط داشته باشید و به اصطلاح اقدام به Networking کنید. . به دنبال تخصص هایی باشید که کارفرما ها به آن ها نیاز دارند و به دنبال آن هستند.

به صورت رایگان برای موسسه های خیریه یا غیر انتفاعی کار کنید تا تجربه لازم را به دست آورید. . با business های مختلف آشنا شوید و آن ها را یاد بگیرید. سعی کنید یاد بگیرید که شرکت ها چگونه درآمد کسب می کنند یا سود را به گردش در می آورند. . آداب و رسوم پایه ای شغل را یاد بگیرید. رفتارها و دیگر مهارت های اجتماعی را قبل از برخورد با کارفرمای احتمالی یاد آموزش ببینید.

زمانی که به دنبال شغل می گردید: . اجازه بدهید افرادی که با شما در ارتباط هستند متوجه شوند که شما دنبال شغل هستید.

. از طریق دانشگاهی که از آن مدرک گرفته اید اقدام کنید. دانشگاه ها به احتمال زیاد به همان اندازه ایی که به دانشجوی فعلی کمک می کنند، به دانشجویان فارغ التحصیل خودش هم کمک خواهد کرد. . از طریق اینترنت اطلاعات لازم درمورد موقعیت های قابل دسترس را به دست آورید. . خودتان را بشناسید وبفهمید که در چه شغلی ممکن است موفق تر باشید. کجا به رضایت و خوشنودی خود خواهید رسید. شغل مورد نظر خود را در این قسمت می توانید جستجو کنید. - در زمان مصاحبه های شغلی: . آماده باشید. در باره شرکت مورد نظر از طریق اینترنت یا به روش های دیگر تحقیق کنید. از سایت شرکت شروع کنید. شرکت را از بالا به پایین، از داخل و خارج بشناسید.

. به خود برسید و مرتب باشید. )البته بنده در ایران برای شرکت های دولتی این قسمت را توصیه نمی کنم(. طوری باشید که ظاهر شما در حد سطح شرکت مصاحبه کننده باشد. این کار از نظر روانی بر مصاحبه کننده ها تاثیر مناسبی خواهد گذاشت.. . حتماً تشکر کنید. از مصاحبه کننده برای فرصتی که دراختیار شما قرار داده و همچنین اطلاعات بیشتری که در مرد شرکت و شغل مورد نظر به شما داده است، تشکر کنید. پس از مصاحبه: . بلافاصله پیگیری خود را شروع کنید.

با نوشتن نامه ای تشکر آمیز برای فرصتی که در اختیار شما قرار داده شده تا در مورد شغل مورد نظر تبادل اطلاعات کنید به مصاحبه کننده بقبولانید که شما به صورت جدی می خواهید قسمتی از شرکت آن ها باشید. . شما باید منتظر جواب بمانید که سه حالت بیشتر ندارد: 0 در مصاحبه قبول شده اید 2 شما را برای مصاحبه دوم - - دعوت می کنند 3 در مصاحبه رد شده اید. اگر پس از مدتی با شما تماس گرفته نشد، حتماً پیگیری کنید . پافشاری - شما عامل بسیار موثری در گرفتن شغل خواهد بود.

نويسنده : عرفان رحمانی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.